Fundusze UE: Przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego
14.12.2022
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I".
Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy o dofinansowanie dla projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I", wartość zaplanowanej inwestycji wyniesie ponad 1,3 mld złotych. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
To niewątpliwie najważniejsza i jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji dla warszawskiego węzła kolejowego, a jej realizacja będzie ważnym elementem lokalnych, ale też krajowych i międzynarodowych szlaków kolejowych
– powiedział minister funduszy i rozwoju regionalnego Grzegorz Puda.
Szef MFiPR podkreślił, że rozwój transgranicznych szlaków kolejowych, które połączą kraje członkowskie UE, jest jednym z priorytetów polityki transportowej UE.
Wyremontowane linie kolejowe to wyższy wzrost gospodarczy i łatwiejszy przewóz towarów. To bardzo istotny czynnik w kontekście wojny w Ukrainie, a Polska jest obecnie głównym oknem na świat do eksportu towarów ukraińskich
– mówił minister Puda.
Minister podkreślił wagę rozwoju kolei, przy pomocy której towary z Ukrainy będą tranzytem przez Polskę wysyłane m.in. do Europy Zachodniej.
Rozwój infrastruktury transportowej jest jednym z celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dlatego jako CUPT kompleksowo wspieramy beneficjentów w ich realizacji, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który zmodernizuje kolejne stacje kolejowe. Dzięki środkom z Unii Europejskiej polski transport staje się bardziej nowoczesny, bezpieczny i komfortowy, co odczuwa każdy obywatel Polski
– mówi pani Joanna Lech, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Mamy już przyjęty przez Komisję Europejski Program Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Program FEnIKS został zatwierdzony we wrześniu. Wszystkie programy Polityki Spójności na lata 2021-2027 zostały zatwierdzone przez Komisję Europejską i nie ma przeszkód, żeby ruszyło wydawanie środków na projekty i konkursy. To jest bardzo dobra wiadomość dla Polski i polskiej gospodarki
– powiedział podczas wystąpienia przedstawiciel Komisji Europejskiej, pan Przemysław Kalinka.
Warszawski Węzeł Kolejowy
Projekt jest zlokalizowany na obszarze województwa mazowieckiego w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego (“WWK”) na linii średnicowej.
WWK jest istotnym elementem infrastruktury kolejowej w skali Polski, jak i Europy. Kluczowym elementem WWK jest linia średnicowa obejmująca odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, przebiegająca częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Linia średnicowa jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską. Na linii średnicowej prowadzony jest wyłącznie ruch pasażerski.
Prace na warszawskiej linii średnicowej to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Inwestycja niezwykle ważna, oczekiwana i potrzebna, pozwoli zwiększyć zdolności przepustowe Warszawskiego Węzła Kolejowego . Mam nadzieję, że prace przebiegną sprawnie, a ich efekty ułatwią pasażerom podróżowanie koleją w aglomeracji warszawskiej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Projekt stanowi część następujących korytarzy transportowych TEN-T:
- Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie;
- Morze Północne – Morze Bałtyckie.
Niedogodności na linii średnicowej
Inwestycja jest odpowiedzią na zidentyfikowane na linii średnicowej niegodności, czyli m.in.:
- W godzinie szczytowej notowane są przekroczenia zdolności przepustowej, obliczonej zgodnie z wytycznymi karty UIC406 dla granicznego czasu zajętości infrastruktury.
- Brak separacji ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, co powoduje niedogodności dla pasażerów oraz kolizyjne trasy wylotowe z linii średnicowej.
- Brak wystarczającej ilości krawędzi peronowych.
- Niedostosowanie lokalizacji przystanków do potrzeb mieszkańców (konieczność budowy nowych).
- Niska prędkość jazd po głowicach rozjazdowych.
- Kolizyjność jazdy pociągów; ograniczone możliwości elastycznego reagowania na perturbacje ruchowe i minimalizacje opóźnień.
- Utrudnione ruchy manewrowe pociągów.
- Niewykorzystany potencjał obszaru byłej stacji Warszawa Główna.
Zakres przedmiotowy projektu
Projekt przewiduje:
- przebudowę 2 stacji (Warszawa Zachodnia i Warszawa Główna);
- budowę 2 wiaduktów;
- przebudowę 2 wiaduktów;
- budowę 4 kładek dla pieszych;
- przebudowę 1 przejścia podziemnego dla pieszych.
Zgodnie z założeniami łączna długość odcinków objętych projektem wynosi 20,449 km, z czego w TEN-T 12,275 km.
Dodatkowo projekt obejmuje dostosowanie stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby podróżnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki unijne i budżetowe, aby dzięki nim kompleksowo rozwijała się sieć kolejowa. Modernizacja ważnych odcinków linii oraz stacji zwiesza rolę kolei. Dzięki środkom z Unii Europejskiej będziemy mogli uzyskać refundację już poniesionych wydatków na prace na stacjach Warszawa Główna, Warszawa Gdańska i Warszawa Zachodnia – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Szczegóły projektu
Beneficjent: PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Numer i nazwa projektu: POIS.05.01.00-00-0044/22-00 "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I"
Oś priorytetowa i działanie: Działania 5.1 Rozwój transportu kolejowego sieci TEN-T w ramach osi priorytetowej V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce
Wartość całkowita: 2 639 584 830,86 PLN
Wartość kwalifikowalna: 1 586 817 305,55 PLN
Wartość dofinansowania UE: 1 348 794 709,71 PLN