W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

III edycja Forum Innowatorów ESG. Przyszłość polskiej i europejskiej gospodarki

13.11.2024

W obliczu rosnących wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, demograficzne czy zagrożenia geopolityczne, Polska stoi przed zadaniem transformacji ukierunkowanej na zrównoważony rozwój. Debatom o tej przyszłości poświęcone jest Forum Innowatorów ESG 2024. W dyskusji o konkurencyjności polskiej i europejskiej gospodarki uczestniczył wiceminister Jan Szyszko.

Grupa osób siedzi w fotelach na scenie. Z prawej wiceminister Jan Szyszko z mikrofonem.

Zielona transformacja jest najlepszą drogą rozwoju polskiej gospodarki, ale nie może być ona celem samym w sobie. Realizujemy ją, aby zmniejszyć nierówności między regionami kraju oraz podnieść poziom życia polskich rodzin, zwłaszcza tych najbiedniejszych. Wprowadzamy zieloną transformację, aby pomóc mikro i małym przedsiębiorstwom, aby stały się dużymi firmami i broniły gospodarczego interesu Polski i Europy na rynkach globalnych. To najlepsza droga do tego, aby cel konkurencyjności osiągnąć

- powiedział wiceminister Jan Szyszko.

Wiceszef resortu funduszy i polityki regionalnej odniósł się również do nowego unijnego systemu handlu emisjami ETS2.

ETS2 jest planowany do wprowadzenia przez Unię Europejską w 2027 roku. Obejmie on sektor transportu i budownictwa, a dodatkowe koszty emisji CO₂ poniosą gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa.

System ETS2 musi zostać zrewidowany. Nie może wejść w życie w formie, która jest planowana. Wprowadzenie systemu w obecnym kształcie niesie za sobą ogromne ryzyko pogłębienia ubóstwa w Polsce. Nasili wykluczenie transportowe. Utrudni polskim firmom rywalizację z konkurentami z innych państw

- wskazał wiceminister.

Jak podkreślił Jan Szyszko, wyzwanie transformacji w Polsce jest nieporównywalnie większe, niż w innych krajach Europy. Dodał, że nie zwiększymy konkurencyjności nakładając dodatkowe opłaty na użytkowników samochodów spalinowych.

{"register":{"columns":[]}}