W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Impact'21 – klimat i zielone technologie

27.10.2021

Elektromobilność oraz technologie wodorowe będą wspierane z funduszy europejskich w nowej perspektywie finansowej. O wsparciu zeroemisyjnych technologii podczas Impact’21 mówił wiceminister Waldemar Buda. O dofinansowaniu zielonej energii w miastach mówiła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

grafika ze zdjęć z udziału wiceministrów w Impact

Impact'21 to miejsce wymiany poglądów oraz dyskusji przedsiębiorców, biznesu, polityków, naukowców i promotorów nowoczesnych technologii. Wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak mówiła o tym jak finansować politykę klimatyczną – o zielonej energii w miastach.

Fundusze europejskie z polityki spójności będą dofinansowywać zwiększenie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej, budownictwie wielorodzinnym oraz przedsiębiorstwach. Będziemy kontynuować inwestycje w wysokosprawną kogenerację i utrzymać tempo rozwoju odnawialnych źródeł energii i inteligentnych systemów energetycznych. Dofinansujemy rozwój transportu niskoemisyjnego, tworzenie stref czystego ruchu oraz działania świadomościowe. Efektem podjętych działań będzie poprawa jakości powietrza poprzez, przede wszystkim, redukcję emisji gazów cieplarnianych i niskiej emisji

– mówiła Jarosińska-Jedynak.

Dodatkowo w ramach Krajowego Planu Odbudowy istotnymi działaniami są m.in. inwestycje w systemach ciepłowniczych, poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych oraz rozwój technologii wodorowych i paliw alternatywnych.

Polska dopełniła wszystkich wymogów określonych regulacjami UE co do terminu i zakresu złożonego do KE dokumentu, zatem nie ma żadnych argumentów merytorycznych do nie wydania zgody przez KE. W przypadku przeciągającego się procesu, miasta najpierw będą miały w ramach projektów energetycznych do dyspozycji pulę środków dostępną z Polityki Spójności.

Wiceminister Waldemar Buda informował o szczegółowych rozwiązaniach wspierających zeroemisyjne technologie w transporcie. Choć w Polsce głównym problemem jest niska emisja – zanieczyszczenia z pieców, drugim istotnym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest transport. Zagadnienie ograniczenia emisji i docelowej neutralności klimatycznej gospodarek państw członkowskich UE jest celem głównej strategii UE – Europejskiego Zielonego Ładu, którego realizacja ma pomóc w przekształceniu UE w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę.

Nasz resort, zarządzając dostępnymi środkami unijnymi, wspiera rozwój technologii mających znaczenie dla obniżenia emisyjności z transportu. W ramach największego programu jakim obecnie zarządzamy – Infrastruktura i Środowisko – przeznaczamy kwotę około 10 mld zł na rozwój transportu publicznego w polskich miastach

– mówił wiceminister Waldemar Buda.

Realizowane projekty obejmują budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej, zakup nowego taboru, elementy Inteligentnych Systemów Transportowych, budowę węzłów przesiadkowych oraz rozbudowę drugiej linii metra warszawskiego.

Łącznie planujemy wybudować lub zmodernizować ponad 200 km linii tramwajowych i metra. W ramach projektów planowany jest zakup łącznie ponad 1100 jednostek taboru, zwłaszcza zeroemisyjnego: 355 tramwajów, 54 trolejbusy, 401 autobusy elektryczne, 30 wagonów metra

– dodał minister Buda.

Na większych dystansach najbardziej ekologicznym sposobem przewozu ludzi i towarów jest transport koleją. Poprzez realizację projektów kolejowych, na które w tej perspektywie przeznaczamy 22,5 mld zł. Celem jest rozwój tej gałęzi transportu oraz do likwidacji stref wykluczenia – miejsc, z i do których trudne lub niemożliwe jest podróżowanie inaczej niż samochodem.

Projekty kolejowe to zarówno budowa jak i przebudowa nowych linii kolejowych, ich elektryfikacja oraz realizacja warstw nadrzędnych jak trakcja czy ERTMS. To również projekty dworcowe, taborowe czy inwestycje w kolej miejską i bezpieczeństwo na kolei.

Do końca 2023 r. planujemy m.in. przebudowę i modernizację ponad 1000 km linii kolejowych, budowę lub przebudowę 114 dworców w zarządzie PKP, zakup bądź modernizację łącznie 504 jednostek taboru pasażerskiego.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}