Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku już służy mieszkańcom
08.05.2024
Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku jest już dostępny dla mieszkańców. 8 maja uroczyście otwarto tunel pieszo-rowerowy, łączący dworzec PKP z PKS. Zakończył się tym samym ostatni etap prac w projekcie, zrealizowanym dzięki dofinansowaniu Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia 2014-2020.
Budowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP to jeden z elementów projektu pn. Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego) realizowanego przez stolicę Podlasia. Jego celem jest integracja komunikacji miejskiej z autobusową komunikacją regionalną i transportem kolejowym. Całkowita wartość projektu to ponad 212 mln zł, w tym dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi blisko 154 mln zł.
Przyjazne pieszym i rowerzystom
Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku została podzielona na trzy etapy. Pierwszym była przebudowa skrzyżowania przy ul. Kolejowej i Zwycięstwa. Drugim była budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS i PKP. Centrum umożliwia pasażerom wygodne przesiadki z pojazdów transportu miejskiego do komunikacji podmiejskiej i dalekobieżnej, również do pociągu. Znajdują się tu perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe oraz parking typu „kiss&ride” dla pojazdów osobowych. Są również chodniki, ścieżki rowerowe i parking rowerowy. Zagospodarowano też na nowo zieleń wokół obiektu. Aby poprawić dostępność centrum przesiadkowego, przebudowano układ drogowy wokół niego: ul. Bohaterów Monte Cassino od ul. Św. Rocha do ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem ulic: Kard. St. Wyszyńskiego i Bohaterów Monte Cassino oraz ul. Łomżyńską.
Trzecim – ostatnim etapem była budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami PKP. Dzięki temu pasażerowie pociągów będą w stanie szybko dotrzeć na przystanki autobusowej komunikacji miejskiej i regionalnej. Cała przestrzeń jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Miasto kupiło również 20 elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą do ładowania.
W ramach projektu cały miejski tabor autobusowy (255-260 autobusów) został wyposażony w beacony – nadajniki z informacją dla podróżnych, będące pomocą dla osób z niepełnosprawnościami. Do współpracy z beaconami wprowadzono aplikację mobilną dla osób niewidomych i niedowidzących, automatycznie wyzwalającą zapowiedzi głosowe dot. odjazdów z danego przystanku za pomocą głośnika w telefonie. Aplikacja zainstalowana na smartfonie osoby niewidomej lub niedowidzącej znajdującej się na przystanku, w momencie zbliżania się pojazdów na przystanek uruchamia automatycznie na telefonie głosową informację o najbliższych nadjeżdżających autobusach (nr linii, kierunek jazdy a w przypadku dwóch lub większej liczby pojazdów jednocześnie podjeżdżających na peron także ich kolejność przyjazdu).
Białystok inwestuje w zrównoważoną mobilność miejską
Intermodalny węzeł komunikacyjny to jedna z trzech realizowanych przez Białystok inwestycji w obszarze transportu miejskiego realizowanych z dofinansowaniem Programu Polska Wschodnia. Pozostałe dwa projekty realizowane przez miasto: Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej i Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Białymstoku, poprawiły funkcjonowanie transportu publicznego między innymi dzięki zakupowi nowoczesnego niskoemisyjnego taboru autobusowego, rozbudowie infrastruktury przystankowej i dworcowej oraz drogowo-ulicznej i pieszo-rowerowej, a także modernizacji wybranych komponentów inteligentnego systemu transportowego (ITS). Łączna wartość dofinansowania, jakie Białystok pozyskał z Programu Polska Wschodnia w obszarze zrównoważonej mobilności miejskiej to 362,4 mln zł (EFRR).
Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską
Łącznie, w Programie Polska Wschodnia 2014-2020 zrealizowano 14 projektów transportu miejskiego, we wszystkich miastach wojewódzkich Polski Wschodniej: Rzeszowie (3 projekty), Lublinie (4), Olsztynie (2), Kielcach (2), i Białymstoku (3). Ich efektem było stworzenie sieci transportu publicznego przyjaznego, ekologicznego, dobrze służącego mieszkańcom i przyjezdnym. W sumie powstało m.in. ponad 12 km linii tramwajowych, zakupiono 320 sztuk ekologicznego taboru i zainstalowano 14 komponentów ITS – inteligentnych systemów transportowych (w tym systemy informacji pasażerskiej), powstało również kilka nowoczesnych węzłów przesiadkowych. Wszystkie obiekty i pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Inwestycje w zrównoważoną mobilność miejską będą kontynuowane również w najbliższych latach, w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Na ten cel zarezerwowano 420 mln euro. O wsparcie, oprócz miast wojewódzkich wschodnich województw, mogą starać się również miasta średnie borykające się z problemami społeczno-gospodarczymi.
Inwestycje obejmą między innymi:
- zakup zeroemisyjnego taboru komunikacji miejskiej (tramwajów, trolejbusów, autobusów elektrycznych i wodorowych),
- budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności;
- digitalizację systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych
Pierwszy nabór został już rozstrzygnięty. Wciąż trwają nabory wniosków o dofinansowanie:
- nabór konkurencyjny dla miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz miast subregionalnych z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych w Polsce Wschodniej
- nabór niekonkurencyjny dla miast wojewódzkich oraz miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze liczących powyżej 100 tys. mieszkańców z makroregionu Polski Wschodniej tj. Lublin, Białystok, Rzeszów, Kielce, Olsztyn, Elbląg, Radom