W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje CPK w Żyrardowie i Międzyborowie. Spółka zbuduje wiadukt i tunel przez linię kolejową nr 1

17.05.2023

Spółka Centralny Port Komunikacyjny sfinansuje budowę wiaduktu drogowego w Żyrardowie oraz tunelu dla pieszych i rowerzystów w Międzyborowie w gminie Jaktorów. Te obiekty umożliwią bezpieczne pokonanie linii kolejowej Warszawa - Koluszki, czyli jednej z najbardziej obciążonych tras kolejowych w Polsce. Pierwotna lokalizacja wiaduktu została zmieniona w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządami. Porozumienie w tej sprawie podpisali dziś pełnomocnik rządu ds. CPK, przedstawiciele spółki i władze Żyrardowa.

Cztery osoby stoją obok siebie. Dwie z nich trzymają akt porozumienia.

W ramach węzła kolejowego CPK planowane jest wybudowanie fragmentu nowej linii kolejowej nr 88 łączącego projektowaną linię nr 85 (Warszawa - Łódź) z istniejącą linią nr 1, która prowadzi przez Koluszki w kierunku Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego i Częstochowy. Tory łącznicy do linii kolejowej nr 88 i trasy Warszawa – Koluszki będą się schodzić na pograniczu Żyrardowa i Międzyborowa (gm. Jaktorów).

W celu usprawnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców spółka CPK planowała w Międzyborowie wybudować wiadukt drogowy łączący ul. Poniatowskiego i Kościuszki oraz zlikwidować przejazd z rogatkami między ul. Wojska Polskiego i Partyzantów (zastępując go tunelem dla pieszych i rowerzystów zlokalizowanym w tym samym miejscu).

Po konsultacjach z mieszkańcami i samorządami CPK przesunął planowaną lokalizację wiaduktu: o 450 metrów w kierunku zachodnim, do granicy Żyrardowa i Międzyborowa. Po stronie południowej wiadukt zostanie włączony bezpośrednio w drogę wojewódzką nr 719, czyli ul. Jaktorowską, a po stronie północnej dojazd do niego będzie przebiegać przez ul. Okulickiego i tereny niezabudowane. Jednocześnie spółka CPK utrzymała plany dotyczące budowy tunelu pod torami dla przechodniów i cyklistów przy Wojska Polskiego i Partyzantów (w miejscu obecnego przejazdu z rogatkami), który umożliwi m.in. bezpieczny dostęp z obu stron miejscowości do peronów przystanku osobowego Międzyborów.

Spółka CPK, która jest odpowiedzialna w całości za projekt nowego lotniska i ok. 2 000 km nowych linii kolejowych, z uwagą wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców i w sygnały płynące od samorządów. Pierwotnie nasi eksperci planowali wiadukt nad linią kolejową nr 1 w Międzyborowie, jednak wychodząc naprzeciw potrzebom komunikacyjnym mieszkańców Żyrardowa, postanowiliśmy zaprojektować go przy wschodniej granicy tego miasta

– mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wspólna inwestycja z miastem Żyrardów to właściwie zagospodarowane środki publiczne i połączenie w jeden dwóch projektów. Pierwszy z nich wynika z potrzeb komunikacyjnych miasta Żyrardów, drugi natomiast z budowy węzła kolejowego CPK i likwidacji istniejącego dziś przejazdu drogowego w Międzyborowie

– mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Podpisane dziś porozumienie pomiędzy pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką CPK a miastem Żyrardów określa warunki i ramy współpracy przy budowie wiaduktu oraz zakłada, że zostanie ona sfinansowana z Programu CPK. Urząd Miasta Żyrardowa przygotuje koncepcję dokładnej lokalizacji oraz założenia projektowe wiaduktu i powiązanego z nim układu drogowego, a także uzyska niezbędne decyzje: środowiskową i lokalizacyjną.

Linia kolejowa nr 1 to jeden z najbardziej obciążonych fragmentów polskiej sieci kolejowej. Obecnie na odcinku ponad 8 km między centrum Żyrardowa a gminą Jaktorów nie ma żadnego bezkolizyjnego przejazdu. Dlatego już w 2019 r. opracowaliśmy koncepcję wiaduktu nad tą trasą. Teraz, dzięki wsparciu spółki CPK będzie możliwe jego wybudowanie. Efektem inwestycji będzie m.in.  zwiększenie bezpieczeństwa naszych mieszkańców

- mówi Lucjan Chrzanowski, prezydent miasta Żyrardów.

Wspólna inwestycja z miastem Żyrardów to właściwie zagospodarowane środki publiczne i połączenie w jeden dwóch projektów. Pierwszy projekt wynika z potrzeb komunikacyjnych miasta Żyrardów, drugi natomiast z budowy węzła kolejowego CPK i likwidacji istniejącego dziś przejazdu drogowego w Międzyborowie

– mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) spółka CPK w ostatnim czasie uruchomiła program „Bezpieczne Drogi”, którego celem jest poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu, w szczególności pieszych i rowerzystów. Budżet programu wynosi blisko 80 mln zł i pozwoli sfinansować ponad 40 projektów na obszarze 13 samorządów w otoczeniu projektowanego lotniska CPK. W ramach działań CSR spółka współfinansowała także m.in. zakup 10 nowych autobusów dla Grodziska Mazowieckiego, pięciu wozów ratowniczo-gaśniczych dla Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) z Baranowa i Teresina, nowego sprzętu do działań ratunkowych dla Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (WOPR) z Grodziska Mazowieckiego czy budowę lądowiska dla śmigłowców w Szpitalu Zachodnim w Grodzisku Mazowieckim.

Dla lotniska CPK wraz z dworcem kolejowym trwa już zaawansowane projektowanie, a także procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Na terenie I etapu inwestycji lotniskowej zakończył się Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), do którego zgłosiło się ponad 1200 właścicieli dysponujących nieruchomościami o łącznej powierzchni ponad 3400 ha. W tym roku spółka CPK planuje rozpocząć prace budowlane dla tunelu KDP w Łodzi i budowlane prace przygotowawcze – m.in. archeologiczne i geologiczne – na terenie pierwszego etapu lotniska, na którym od kilku tygodni trwają już rozbiórki i porządkowanie terenu.

{"register":{"columns":[]}}