Inwestycje infrastrukturalne wzmacniają odporność gospodarki
27.04.2020
Druga, lewa nitka tunelu Zakopianki została wydrążona. Najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim, o długości około 2 kilometrów, powstała przy wsparciu Funduszy Europejskich. W wideokonferencji podsumowującej kolejny etap budowy trasy S7 udział wziął wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
- Dzięki tunelowi, kierowcy jak po nitce do kłębka, w sposób bezpieczny i komfortowy będę pokonywali trasę, którą do tej pory określali drogą przez mękę. Mówiąc o budowie S7 na odcinku Lubień - Rabka nie sposób nie wspomnieć o Funduszach Europejskich, które w ponad połowie pokrywają koszty budowy drogi. Trasa nie tylko ze względu na to, że powstaje przy wsparciu środków unijnych, będzie miała europejski wymiar, ale również dlatego, że połączy Polskę z południowymi sąsiadami. Dla portów w Gdańsku i Gdyni ma znaczenie strategiczne, a Słowację bardzo "przybliży" do morza - mówi mister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Budowa tunelu jest częścią projektu „Budowa drogi ekspresowej S7, odcinek Lubień – Rabka”. Całkowity koszt inwestycji to ponad 2,5 mld, z czego 1,3 mld zł pokryją pieniądze z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Inwestycja zakłada budowa prawie 16 kilometrów drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka. Trasę podzielono na trzy odcinki realizacyjne. Dwa z nich czyli odcinek Lubień – Naprawa oraz odinek Skomielna Biała – Rabka Zdrój zostały już udostępnione kierowcom. Odcinek tunelowy Naprawa - Skomielna Biała wstępnie ma zostać oddany do ruchu w połowie 2021 roku.
- Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, że pomimo trwającej pandemii COVID-19, duże publiczne inwestycje infrastrukturalne są skutecznie realizowane. W obecnej sytuacji stanowią koło zamachowe dla polskiej gospodarki i z pewnością pomagają wyprowadzić ją na prostą z koronawirusowej serpentyny – dodał wiceminister Puda
Tunel, składa się z dwóch osobnych komór pod masywem Luboń Mały, połączonym tunelami technicznymi. Każda z komór będzie miał około dwóch kilometrów długości. Prace rozpoczęto w marcu 2017 roku od drążenia prawej nitki tunelu, który przebito 23 października 2019 roku. Inwestycja powstawała w trudnym geologicznie terenie, co uniemożliwiło użycie tarcz, dlatego tunel drążyli górnicy.
Ekipy drążące tunel jednocześnie od strony północnej i południowej spotkały się koło południa.