W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR

21.12.2020

W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.

Grafika przedstawia trzy ilustracje: pierwsza to osoba w tłumie zatykająca uszy, druga to dwie smutne osoby, trzecia to kilkoro ludzi: jedna na wózku, jedna niewidoma z laską, starsza osoba oraz matka z małym dzieckiem. Obok napis: Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnościa intelektualną? Poradnik MFiPR. Na dole ikonki Facebooka oraz Twittera, logotypy Programu Dostępność Plus, Funduszy Europejskich i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, flaga Polski.

Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami

– podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.

W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.

W przystępny sposób pokazujemy między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.

Materiały

Poradnik - dostosowanie instytucji i usług publicznych do potrzeb osób z niepelnosprawnością intelektualną
1412​_PORADNIK​_Dostosowanie​_instytucji​_i​_uslug.pdf 3.10MB

Wideo

Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych

  • szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami,
  • przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami,
  • zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
  • czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia,
  • opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
  • wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów,
  • umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik,
  • organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.

Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}