Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Pomoże poradnik MFiPR
21.12.2020
W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.
Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami
– podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.
W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.
W przystępny sposób pokazujemy między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.
Materiały
Poradnik - dostosowanie instytucji i usług publicznych do potrzeb osób z niepelnosprawnością intelektualną1412_PORADNIK_Dostosowanie_instytucji_i_uslug.pdf 3.10MB
Wideo
Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych
- szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami,
- przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami,
- zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
- czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia,
- opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia,
- wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów,
- umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik,
- organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.
Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.