Jak uzyskać zaświadczenie o samodzielności dla lokali użytkowych?
22.01.2019
Jesteś deweloperem i sprzedajesz lokale użytkowe? Jeśli tak, to musisz wiedzieć, jakie wymagania musi spełnić lokal użytkowy, aby mógł być uznany za samodzielny i aby można uzyskać zaświadczenie o samodzielności lokalu. Organ wydający zaświadczenie o samodzielności lokalu to starosta. Sprawdzi on, czy:
- ustanowienie odrębnej własności lokalu jest zgodne z dokumentami z zakresu planowania przestrzennego i budownictwa oraz
- czy lokal spełnia wymagania techniczno-budowlane zgodne z jego przeznaczeniem, które zostało określone w decyzji o pozwoleniu na budowę albo skutecznie dokonanym zgłoszeniem
Jeśli warunki te będą spełnione, starosta wyda zaświadczenie o samodzielności lokalu użytkowego. Zaświadczenie potwierdza, że dany lokal może być wydzielony z budynku jako odrębna nieruchomość. Zaświadczenie to jest potrzebne do:
- ustanowienia dla lokalu prawa odrębnej własności
- założenia księgi wieczystej
Odrębna własność lokalu oznacza, że dany lokal stanowi odrębny od gruntu i budynku przedmiot własności. Właściciel może dysponować swoją własnością bez względu na innych właścicieli lokali. Dodatkowo posiada on udziały w gruncie i części wspólnej budynku, w którym jest jego lokal.
Szczegółowe informacje na temat wydawania zaświadczeń o samodzielności dla lokali użytkowych znajdują się w załączniku.
Materiały
Zaświadczeniezaswiadczenie.docx 0.02MB
- Ostatnia modyfikacja:
- 30.01.2019 14:55 Emilia Chmiel
- Pierwsza publikacja:
- 30.01.2019 14:55 Emilia Chmiel