Jest decyzja środowiskowa dla odcinka z Warszawy do węzła CPK
11.12.2023
Spółka Centralny Port Komunikacyjny uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. W ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała poinformował o tym podczas podsumowania swoich 1500 dni na stanowisku pełnomocnika rządu ds. CPK.
Z całego serca dziękuję za te ponad cztery lata niełatwej, ale pasjonującej pracy. Jej efektem są m.in. dzisiejsze znakomite informacje dotyczące inwestycji kolejowych CPK
– mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
Zostawiam projekt CPK z zapewnionym finansowaniem do 2030 r., z wybranym inwestorem mniejszościowym dla lotniska i z dofinansowaniem unijnym dla części kolejowej projektu. Dla lotniska mamy gotowy projekt, badania przyrodnicze, wykupionych ponad 1.200 ha bez wywłaszczania ani jednej osoby, decyzję środowiskową i wniosek o lokalizacyjną. Trwają już prace w terenie: na obszarze węzła lotniskowego i przy tunelu w Łodzi
– wylicza wicezef MFiPR.
Warszawa – Łódź. Jest decyzja środowiskowa
Decyzję środowiskową dla priorytetowej inwestycji kolejowej CPK wydał w ubiegłym tygodniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK (dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579). To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości.
Ta decyzja środowiskowa to zielone światło dla budowy priorytetowej linii kolejowej Warszawa – Łódź w poszanowaniu dla ludzi i środowiska naturalnego. Naszym celem jest prowadzenie tej inwestycji w sposób optymalny dla regionu oraz z maksymalną korzyścią dla mieszkańców i pasażerów. To jest kluczowy fragment linii Warszawa – Łódź – Wrocław, czyli najbardziej potrzebnego odcinka torów w Polsce
– mówi minister Marcin Horała.
Wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej spółka CPK przeprowadziła całoroczne drobiazgowe badania środowiskowe. Na tej podstawie powstał raport oddziaływania na środowisko, który wraz z załącznikami liczy kilka tysięcy stron. Uwagi do raportu składali mieszkańcy w ramach procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu.
Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę.
Jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawansowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK – Łódź (od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej). Jak wynika z harmonogramów, odcinek między Warszawą i Łodzią powinien być przejezdny jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska.
Tunel w Łodzi. Dwie nowe umowy i przetarg
To nie koniec dobrych kolejowych wiadomości: gotowy jest wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Po pierwsze, od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) – w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. To efekt umowy o wartości 93 mln zł podpisanej przez CPK z firmą Keller Polska.
Po drugie, w ubiegłym tygodniu spółka CPK podpisała wart 147 mln zł kontrakt z Budimeksem na budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK i Łodzi Fabrycznej). Podczas podpisywania tego kontraktu padła deklaracja, że trzecim etapem inwestycji będzie drążenie tunelu kolejowego CPK.
Dotrzymujemy słowa. Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu
– mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych (w przeciwieństwie do budowanego obok tunelu PKP PLK, który ma charakter regionalny i aglomeracyjny). W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza i Wrocławia.
Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył sobie ponad 4,6 km długości. Ze względu m.in. na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.
Przygotowania do budowy kolejowego „igreka”
Trasa Łódź – Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. igreka, czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut (dziś taka podróż trwa dwa razy dłużej). Założenia są takie, że z Łodzi do lotniska CPK pasażerowie dojadą w ok. pół godziny. Z kolei czas podróży z Wrocławia do Łodzi skróci się do ok. 1 godz. 10 min (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.), a do Warszawy – do ok. 1 godz. 55 min (dziś taki przejazd trwa ponad 4 godz.)
Dla ok. 1.500 km planowanych linii kolejowych CPK już gotowe lub przygotowywane są studia wykonalności. W ramach tej procedury odbywały się m.in. konsultacje społeczne, analiza wielokryterialna wariantów i wskazanie przebiegu preferowanego przez inwestora, czyli spółkę CPK.
Dla 450 km nowych linii trwa już zaawansowane projektowanie. Dotyczy to odcinków: Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław (to elementy „igreka”), a także Katowice –Ostrawa i Łętownia – Rzeszów.
Od początku lat 90. XX wieku w Polsce wyłączonych z ruchu zostało ok. 5.000 km torów, podczas gdy powstało zaledwie 50 km nowych. Dopiero inwestycje CPK pozwolą odwrócić ten trend. Ich realizacja oznacza przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, które wciąż dotyka miliony Polaków. W sumie spółka CPK wybuduje 2000 km nowych linii.