Katowice. Centrum Przesiadkowe „Sądowa” otwarte
30.09.2020
Nowoczesny budynek dworca wyposażony w kasy biletowe, poczekalnie, lokale usługowe oraz pomieszczenia dla kierowców i obsługi technicznej. Ponadto nowe przystanki, zadaszone perony, parking samochodowy na 50 miejsc postojowych i parking rowerowy. Tak wygląda Centrum Przesiadkowe „Sądowa” w Katowicach, z którego mogą już korzystać podróżni.
Centrum Przesiadkowe „Sądowa” jest doskonałym przykładem komplementarności prowadzonych działań. Jest to jeden z czterech węzłów wchodzących w skład Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych w Katowicach. Węzły usytuowane w różnych częściach miasta umożliwią przesiadki między różnymi środkami transportu: autobusem, tramwajem, pociągiem oraz komunikacją indywidualną – mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Projekt o wartości całkowitej 65,8 miliona złotych otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 43 milionów złotych.
Śląsk stawia na transport publiczny
Śląsk, w tym miasto Katowice, szeroko wykorzystuje wsparcie w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość inwestycji w transport publiczny w ramach ZIT Subregionu Centralnego województwa śląskiego to 1,7 miliarda złotych, z czego dofinansowanie UE z POIiŚ to 895 milionów złotych.
Województwo śląskie skorzystało również ze środków w ramach konkursu POiIŚ na zakup autobusów elektrycznych. Dofinansowanie w wysokości 56,6 miliona złotych otrzymały Gliwice i Sosnowiec, które kupią łącznie 24 nowe elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą ładowania.
Wsparcie transportu publicznego w ramach POIiŚ
Transport publiczny zajmuje trzecie miejsce pod względem przyznanego przez Komisję Europejską dofinansowania z POIiŚ (po sektorze drogowym i kolejowym). Łączna wartość wsparcia wynosi około 10 miliardów złotych.
Dofinansowanie otrzymały projekty mające na celu zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w miastach i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Są to inwestycje o charakterze infrastrukturalnym, jak na przykład budowa i modernizacja sieci tramwajowych, elementy sieci energetycznych, zaplecza techniczne, centra przesiadkowe, elementy wyposażenia dróg i ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego i pasażerów oraz polegające na zakupie taboru (tramwaje, autobusy).