W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolej na Polskę Wschodnią

18.12.2020

Nowe przystanki, więcej połączeń, krótszy czas podróży to tylko niektóre zmiany w połączeniach kolejowych, jakie są dostępne dla pasażerów w Polsce Wschodniej. To efekt zakończonych i dobiegających końca prac na liniach modernizowanych dzięki środkom krajowym i dofinansowaniu z funduszy unijnych z Programu Polska Wschodnia.

Zdjęcie peronu, widoczny pociąg i pasażerowie czekający na przystanku. Na górze napis: kolej na Polskę Wschodnią. Na dole logo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Makroregion Polski Wschodniej wciąż charakteryzuje się jednym z najniższych w kraju wskaźnikiem wykorzystania transportu kolejowego. Nowoczesna i spójna sieć transportowa napędza inwestycje, dlatego aż 337 milionów euro z Programu Polska Wschodnia przeznaczyliśmy na wsparcie inwestycji kolejowych

– podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. 

Warto sprawdzić, co w ostatnim czasie zmieniło się na kolei, a zmian jest naprawdę dużo

- dodała.

Elektrycznie po Podkarpaciu i Lubelszczyźnie

Od 13 grudnia na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów jeżdżą przyjazne dla środowiska pociągi elektryczne. Dzięki nowym składom podróże są szybsze i bardziej ekologiczne.

Elektryfikacja linii to również nowe możliwości dla przewozu towarów. Będzie on bardziej wydajny, między innymi na trasie z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec, i bardziej konkurencyjny dla transportu drogowego, na przykład w kierunku granicy z Ukrainą i Białorusią.

Większy ruch kolejowy to odciążone drogi i mniejsza emisja zanieczyszczeń. W ramach inwestycji został zelektryfikowany blisko 100-kilometrowy odcinek linii kolejowej. Odnowiono też mosty na rzekach San i Sanna, zmodernizowano 20 stacji i przystanków, powstały także dwa nowe – Stalowa Wola Charzewice i Zaklików Miasto.

Wygodniej po Warmii i Maurach

W województwie warmińsko-mazurskim skrócił się czas podróży pociągiem między Olsztynem a Ełkiem. To efekt zakończonej modernizacji linii numer 219. Czas przejazdu najszybszego pociągu na tej trasie wynosi 2,5 godziny, czyli o ponad godzinę krócej niż przed modernizacją.

Pasażerowie pojadą też szybciej między Działdowem a Olsztynem zmodernizowaną linią numer 216. Tam czas przejazdu najszybszego pociągu zajmie nieco ponad godzinę.

Szybciej po Podlasiu

Zakończyła się modernizacja linii numer 52 między Lewkami a Hajnówką, dlatego od 1 stycznia – po 25 latach – pociągi wrócą na odcinek Bielsk Podlaski – Hajnówka. To ważne połączenie dla mieszkańców regionu. Pociągiem z Hajnówki do Bielska Podlaskiego będzie można dojechać w około pół godziny, a z Hajnówki do Białegostoku – w około godzinę i 20 minut. Zmodernizowano też pięć stacji i przystanków: Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo i Chytra. Wszystkie są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wybudowano też nowy przystanek w Mikłaszach.

Pasażerowie mogą podróżować wygodniej również między Siemiatyczami a Hajnówką oraz na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski. Zakończyły się modernizacje linii numer 31 na odcinku granica województwa podlaskiego – Czeremcha – Hajnówka oraz linii numer 32 Białystok – Bielsk Podlaski. Łącznie zmodernizowano tu 18 stacji i przystanków, powstały też trzy nowe przystanki: Orzechowice, Hryniewicze i Nowe Miasto. W tym roku oddano również do użytku nowoczesne dworce w Czeremsze, Białymstoku i Bielsku Podlaskim.

Inwestycje warte Wschodu

337 milionów euro to budżet, który przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych. Do 2023 roku zostanie zmodernizowanych blisko 540 kilometrów linii kolejowych, 10 dworców oraz ponad 100 stacji i przystanków.

To projekty należące do tak zwanej Wschodniej Magistrali Kolejowej bezpośrednio łączącej stolice województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia rozwój magistrali jest współfinansowany z Programu Infrastruktura i Środowisko, Regionalnych Programów Operacyjnych, Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) oraz środków krajowych.

{"register":{"columns":[]}}