Kolejne dworce na Półwyspie Helskim wypięknieją dzięki funduszom europejskim
04.08.2022
Historyczny, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX w. dworzec w Helu, bo o nim mowa, już niebawem odzyska historyczny blask i stanie się obiektem przyjaznym dla wszystkich podróżnych. Zmieni się także dworzec w Kuźnicy: klinkierowa elewacja, dwie poczekalnie, w tym jedna sezonowa, nowa wiata przy dworcu oraz zlokalizowany w sąsiedztwie obiektu parking dla samochodów i rowerów. Spółka PKP S.A. podpisała umowę z wykonawcą na przebudowę i remont obiektów.
Inwestycje polegające na przebudowie dworca są realizowane z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na dworcach ruszą już niebawem.
Hel, który każdego roku przyciąga wielu turystów, zyska nowoczesny obiekt użyteczności publicznej. Modernizacja zabytkowego dworca, z zachowaniem historycznych elementów architektury, będzie możliwa dzięki Funduszom Europejskim i środkom z budżetu państwa. Wkrótce dworzec w Helu będzie nowoczesny, ekologiczny i co warto podkreślić, zostanie przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami i seniorów
– mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
Dzięki zaplanowanym robotom końcowy dworzec przy linii Reda – Hel, a także jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce, odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej „murem pruskim”. Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dworzec zyska również nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Ciekawym elementem pod wiatą od strony peronów będzie kącik przygotowany specjalnie dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki.
Przebudowa pochodzącego z 1927 r. dworca w Kuźnicy to kolejny z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei.
Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Zielone inwestycje to jeden z priorytetów Programu Infrastruktura i Środowisko. Dworzec w Kuźnicy to kolejny obiekt kolejowy, który zostanie przebudowany z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań. Przebudowa budynku dworca to także element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy zyskają dostęp do bezpiecznej nowoczesnej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Modernizacja dworca jest niezwykle istotna w kontekście obsługi licznych podróżnych korzystających z kolei
– mówi Grzegorz Puda.
Dzięki zaplanowanym robotom obiekt znów będzie obsługiwał podróżnych, a także odzyska swój historyczny wygląd. Z elewacji dworca zniknie tynk i zostaną przywrócone na niej płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne okna i drzwi będą utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej będzie pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja.
Dzięki przebudowie na dworcu zostanie przywrócona obsługa podróżnych. Będzie się ona odbywać w holu na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w niższej części dworca. Obydwie przestrzenie będą klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawią się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku znajdą się również toalety oraz niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
Dzięki inwestycjom w obu budynkach wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Dworce będą również ekologiczne i bezpieczne. Budynki zostaną ocieplone od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegną również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynkach zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcach będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu. Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie budynków.