Kolejny kolejowy projekt CEF zakończony!
17.01.2020
W grudniu do ruchu został przywrócony ruch pasażerski na 27 kilometrowym odcinku od Węglińca do Zgorzelca. Inwestycja powstała przy wsparciu środków z Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Dziś w Zgorzelcu odbyła się konferencja prasowa poświęcona realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. tej inwestycji.
Projekt CEF "Elektryfikacja linii kolejowych nr 278, 274 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec" stanowił ostatni niezelektryfikowany fragment linii kolejowej łączącej Niemcy z Ukrainą.
Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 10,9 milionów euro. Koszt całkowity inwestycji to 12,8 milionów euro, oznacza to, że w 85% inwestycje sfinansowała Unia Europejska - powiedziała minister Jarosińska-Jedynak.
W ramach inwestycji opracowano projekty wykonawcze, pozyskano pozwolenia na budowę, przeprowadzono niezbędne prace budowlane związane z elektryfikacją sieci trakcyjnej oraz pozyskano certyfikaty energetyczne w zakresie TSI ENERGIA. W wyniku realizacji projektu wybudowano dwie podstacje trakcyjne w Pieńsku i Zgorzelcu oraz zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu. Zelektryfikowany odcinek został przyłączony do sieci elektroenergetycznej.
Ukończenie elektryfikacji oznacza usunięcie wąskiego gardła na tym odcinku, a w konsekwencji zwiększenie przepustowości linii oraz szybsze i wygodniejsze podróże dla pasażerów.
Inwestycja została zrealizowana przed planowym oddaniem. Zakres robót został w całości zrealizowany, a założone cele projektu osiągnięte.