Mamy rekord! Spółka CPK ogłasza wariant inwestorski odcinka Warszawa-Łódź po roku od rozpoczęcia prac
07.06.2022
Równo rok po zawarciu umowy na prace przygotowawcze spółka CPK przedstawiła tzw. wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździć 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.
Spółka CPK udowadnia, że inwestycje kolejowe można realizować szybciej, zgodnie z harmonogramami, przy zachowaniu najwyższych standardów. Rok temu, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia został podpisany kontrakt na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla linii dużych prędkości Warszawa-Łódź. Zaledwie 12 miesięcy później, na Dworcu Łódź Fabryczna, spółka wskazała jej rekomendowany przebieg, czyli tzw. wariant inwestorski. To rekordowe tempo, nie notowane przy tak dużych inwestycjach od wielu lat. Wariant inwestorski w wersji interaktywnej jest dostępny na stronie internetowej spółki CPK.
Odcinek Warszawa-Łódź jest pierwszym projektem w ramach Programu Kolejowego CPK, dla którego rozpoczęliśmy realizację STEŚ. I dzisiaj, ogłaszając wariant inwestorski dokładnie rok później dowodzimy, że inwestycje kolejowe w Polsce da się realizować sprawniej i efektywniej, dotrzymując zakładanych harmonogramów
– mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę. Historia transportu RP wkracza na nowe tory
– dodaje.
Rekomendowany przebieg nowej linii Warszawa-Łódź został wybrany spośród czterech analizowanych wariantów na podstawie analiz, w tym m.in.: społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i biznesowe, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe.
Wybrany wariant (W31) to najkorzystniejszy przebieg nowej linii. Gwarantuje najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu oraz najniższe koszty budowy. Z analizy kosztów i korzyści (AKK) wynika, że jest też najbardziej korzystny ekonomicznie. Główne źródło korzyści społeczno-ekonomicznych (ok. 50 proc.) to oszczędności czasu zarówno dla dotychczasowych podróżnych kolejowych, jak i dla tych, którzy do pociągów przesiądą się z samochodów.
Wartość bieżąca netto (NPV) oszczędności czasu dla pasażerów to ponad 19 mld złotych. Znaczenie będzie też miała mniejsza liczba wypadków na drogach i na liniach kolejowych (25 proc. korzyści). W perspektywie 2050 r. można spodziewać się, że na trasie Warszawa-Łódź liczba przejazdów pociągów wzrośnie 3-krotnie (względem 2019 roku).
Dla proponowanych wariantów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 tys. opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej.
Cały obszar obejmujący cztery proponowane warianty podlegał również inwentaryzacji przyrodniczej. Przez 14 miesięcy na terenie obejmującym łącznie ok. 27 000 hektarów eksperci prowadzili obserwacje środowiskowe. Wykonano badania m.in. siedlisk roślin, bezkręgowców, płazów, ptaków i ssaków, w tym nietoperzy.
Tę część projektu udało się zrealizować w rekordowym czasie dzięki pełnemu zaangażowaniu i determinacji całego zespołu CPK. Mamy świadomość, że inwestycje kolejowe CPK spowodują zdecydowany wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów
– mówi Mikołaj Wild, prezes zarządu spółki CPK.
W pracach nad STEŚ szczególną uwagę zwrócono na dobre wpisanie nowej linii Warszawa-Łódź w funkcjonowanie całej sieci kolejowej. Dzięki temu powstaną łącznice do istniejących linii umożliwiające prowadzenie ruchu regionalnych ekspresów łączących np. Skierniewice i Łowicz z Łodzią. Na stacji w Brzezinach powstaną perony pozwalające na włączenie tego miasta do sieci kolejowej. Inwestycja przyniesie więc korzyści nie tylko dla ruchu dalekobieżnego, ale również dla połączeń wojewódzkich, zapewniając nowe powiązania. To istotna różnica w stosunku do poprzedniego studium dla tej linii opracowanego dziesięć lat temu.
W kolejnym kroku wariant inwestorski, razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiany przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę, a następne jej realizacji. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.
To był jeden z najbardziej dynamicznych projektów, jakie realizowaliśmy. Nie przypominam sobie innego tak obszernego opracowania, które powstałoby tak szybko. A jednocześnie mamy w pełni wartościowy rezultat prac o najwyższej jakości
– mówi Marcin Warda, prezes IDOM w Polsce, przedstawiciel konsorcjum wykonującego STEŚ.
Cieszymy się, że mogliśmy być częścią projektu i trzymamy kciuki za jego dalszy przebieg
– dodaje.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w około 15 minut, z Łodzi w około pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w około 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.
W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywana „igrekiem”. W kolejnych miesiącach powinniśmy poznać proponowany wariant inwestorski dla 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.