Nowa droga z historią w tle
19.06.2019
Lublin o „krok” bliżej Warszawy. 13 kilometrów drogi ekspresowej przybyło na drogowej mapie Polski. Od dziś kierowcy mogą korzystać z wygodnego wyjazdu z Lublina w stronę Warszawy. S17 między węzłami Skrudki i Kurów Zachód już otwarta. Ekspresówka powstała przy wsparciu funduszy europejskich.
Lublin o „krok” bliżej Warszawy. 13 kilometrów drogi ekspresowej przybyło na drogowej mapie Polski. Od dziś kierowcy mogą korzystać z wygodnego wyjazdu z Lublina w stronę Warszawy. S17 między węzłami Skrudki i Kurów Zachód już otwarta. Ekspresówka powstała przy wsparciu funduszy europejskich.
Trasa ma w większości betonową powierzchnię. Tylko na mostach, wiaduktach, najazdach i drogach obsługujących ruch lokalny natrafimy na mieszankę bitumiczną. Łącznie na drodze powstało 21 obiektów inżynierskich, w tym górne przejścia dla zwierząt.
- Polska Wschodnia jest coraz lepiej skomunikowana z resztą kraju. Nowe drogi na wschodzie kraju to także szansa na lepszą wymianę handlową z naszymi wschodnimi sąsiadami – powiedział obecny na otwarciu drogi wiceminister Artur Soboń.
Znany – nieznany Żyrzyn
Między Skrudkami a Kurowem leży Żyrzyn. Miasto, które kierowcy znali z zakorkowanego ronda. Nowa trasa pozwala ominąć to trudne do tej pory miejsce. Przy okazji budowy S17 archeologom udało się poznać miasto od trochę innej strony. Przebadali pole bitwy pod Żyrzynem (bitwa miała miejsce w sierpniu 1863 roku), natrafiając na szczątki pokonanych żołnierzy armii carskiej (teraz złożono je na cmentarzu w Baranowie), fragmenty uzbrojenia, a także rzeczy osobiste, np. medalik Matki Boskiej Częstochowskiej.
Finał coraz bliżej
Droga, z której korzystają kierowcy od dziś, jest częścią projektu „Budowa drogi ekspresowej S17, odc. Garwolin – Kurów”, na który z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 przeznaczyliśmy 1,18 mld zł (całkowita wartość inwestycji to 2,28 mld zł). Nowy, 13-kilometrowy fragment drogi S17 kierowcy samochodów osobowych pokonają w ok. 7 minut. Co dalej? Od węzła Kurów Zachód trasa płynnie łączy się z już istniejącą drogą, którą można pojechać w stronę Lublina lub Puław. Jeszcze w tym roku drogowcy planują udostępnić kolejne kilometry – aż do Garwolina. Oznacza to, że powstanie 140-kilometrowa trasa, łącząca Garwolin i docierająca aż za Lublin (do końca obwodnicy Piask). W ten sposób dystans ok. 140 km od początku obwodnicy Garwolina aż do końca obwodnicy Piask skróci się samochodem osobowym do ok. 70 minut.
- Ostatnia modyfikacja:
- 19.06.2019 14:20 Zuzanna Orczyc-Musiałek
- Pierwsza publikacja:
- 19.06.2019 14:20 Zuzanna Orczyc-Musiałek