Nowe autobusy elektryczne dla polskich miast
30.01.2020
Dziś podpisaliśmy kolejne 10 umów na unijne dofinansowanie projektów transportu miejskiego. Dzięki wsparciu z programu Infrastruktura i Środowisko zakupionych zostanie 190 nowych autobusów elektrycznych, które wyjadą na ulice dużych miast takich jak Kraków, Poznań, Gdynia, ale również miast średnich – Malborka, Radomia czy Piły. Łączna wartość podpisywanych umów to prawie 350 mln złotych, przy wsparciu unijnym w wysokości prawie 240 mln złotych. W uroczystości wzięli udział: minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Umowy podpisywała Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przedstawiciele samorządów miast beneficjentów.
Władze miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców. Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska powoli staje się standardem. Dzięki finansowaniu unijnemu w polskich miastach pojawi się kolejne 190 nowych autobusów elektrycznych. Pasażerowie ucieszą się z udogodnień, a my wszyscy z czystszego powietrza – powiedziała minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Dobry czas dla ekologicznego transportu miejskiego
Kontynuujemy podpisywanie umów o dofinansowanie dla projektów wybranych w trybie konkursowym na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. W sumie 13 miast uzyska unijne dofinansowanie. Gdynia, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Kędzierzyn-Koźle, Kraków, Malbork, Opole, Poznań, Piła, Radom, Sosnowiec, Szczecin i Zielona Góra to aglomeracje, w których transport miejski zasilą autobusy elektryczne zakupione z unijnym wsparciem.
Łączna wartość projektów dofinansowanych w ramach konkursu to ponad 668 mln zł, w tym dofinasowanie UE z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wynosi 460 mln zł.
Projekty wybrane w trybie konkursowym są uzupełnieniem realizowanych już inwestycji pozakonkursowych, dla których podpisano umowy o dofinansowanie o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł i dofinansowaniu UE 711 mln zł. W ramach tych umów planowany jest zakup 215 autobusów elektrycznych, które będą jeździły w Katowicach, Jaworznie, Tychach, Warszawie, Zielonej Górze i Toruniu. Pierwsze autobusy zostały już dostarczone do Zielonej Góry i Katowic. Podpisane zostały również umowy w Warszawie i Tychach – autobusy wyjadą na ulice w połowie 2020 r.
Łącznie dzięki dofinansowaniu POIiŚ zakupionych zostanie ponad 400 autobusów elektrycznych dla 18 miast w Polsce.
Dostępny transport
Tabor dofinansowany w ramach POIiŚ jest dostępny dla osób o szczególnych potrzebach - o ograniczonych możliwościach poruszania się czy z dysfunkcją wzroku – dodała minister.
Autobusy wyposażone będą między innymi w rampy dla wózków, głosowy i wizualny system zapowiedzi przystanków. Wewnątrz autobusów przewidziana jest wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i dla wózków dziecięcych. Poręcze, uchwyty i przyciski będą wykonane w kontrastowych barwach.
Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach
Transport publiczny jest trzecim pod względem wielkości sektorem (po drogowym i kolejowym) o największym przyznanym przez Komisję Europejską wsparciu.
Dotychczas podpisanych zostało 49 umów o dofinansowanie o łącznej wartości całkowitej 17,6 mld zł, w tym dofinansowanie UE stanowi 8,9 mld zł. Po zawarciu wszystkich umów dla projektów wyłonionych w konkursie w ramach sektora transportu miejskiego podpisanych będzie 60 umów o łącznej wartości całkowitej 18,24 mld zł i dofinansowaniu UE 9,4 mld zł (co stanowi 95% dostępnych środków dla sektora transportu miejskiego).
Cieszę się, że kolejne samorządy uzyskują unijne wsparcie finansowe. Polska jest obecnie jednym z liderów w Europie pod względem wykorzystywania środków z Unii na cele transportowe. Projekty, na które dzisiaj podpisujemy umowy są bardzo ważne, ponieważ dotyczą ekologicznego transportu. Wiemy, że to przyszłość, w kierunku której powinny zmierzać polskie miasta – wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycje te otrzymują unijne dofinansowanie także dlatego, że powstaną w miastach, w których komunikacja publiczna jest uprzywilejowana m.in. poprzez ITS, buspasy, wydzielone tory, śluzy przy wjazdach na skrzyżowanie, a także politykę biletową zachęcającą do korzystania z transportu zbiorowego. Taki system premiowania projektów z pewnością będzie utrzymany także w przyszłej perspektywie finansowej UE, aby wsparcie zagwarantować projektom kompleksowym, przemyślanym przyczyniającym się do osiągnięcia celu obniżenia emisji zanieczyszczeń w miastach i neutralności klimatycznej – powiedziała podczas dzisiejszej uroczystości Joanna Lech p.o. Dyrektor CUPT.
Komisja Europejska stawia sobie ambitne cele w zakresie polityki klimatycznej i transportowej. Lista podpisanych dziś umów wyraźnie wskazuje na nieodzowność UE w narodowych działaniach służących wdrażaniu polityki elektromobilności w transporcie zbiorowym. To wsparcie ma na celu poprawę jakości życia obywateli dużych miast borykających się z niekorzystnymi zjawiskami takimi jak smog – również generowanym przez transport. Skala zaangażowania UE jest wymierna – w przypadku dofinansowania projektów, które dzisiaj są inicjowane, wynosi niemal 70% inwestowanych środków. I tak jak nie chcemy sobie wyobrażać Polski poza strefą Schengen czy wspólnym rynkiem, tak nie chcemy, wyobrażać sobie Polski bez tych 70% wkładu UE, umożliwiającego nam wszystkim – Polakom i Europejczykom – poprawę jakości życia i zyskanie dostępu do nowoczesnych, niskoemisyjnych środków transportu – podkreślił Sebastian Rysz z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.