Nowe inicjatywy dla uczniów ze wsparciem unijnym
19.12.2024
Pomoc rówieśnicza i rozwijanie talentów – to nowe, innowacyjne projekty, których realizacja zostanie dofinansowana z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Umowy w tej sprawie podpisała wiceministra Monika Sikora.
Łącznie ponad 150 milionów złotych przeznaczymy z unijnego programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na przetestowanie dwóch nowych rozwiązań, które będą pilotażowo wdrażane w całej Polsce. Projekty te będą służyć dzieciom i młodzieży, przede wszystkim tym z rodzin o niższych dochodach. Pierwszy z nich dotyczy obszaru zdrowia psychicznego, drugi aktywności rozwijających zainteresowania i talenty
– powiedziała wiceministra funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora.
Rówieśnicza pomoc w szkołach ponadpodstawowych
Projekt jest adresowany do uczniów i psychologów w szkołach ponadpodstawowych. Polega on na wspieraniu uczniów w relacji: rówieśnik dla rówieśnika.
Kładziemy nacisk na profilaktykę zdrowia psychicznego, w tym tę opartą o uczniowski wolontariat. Chcemy promować pozytywnych liderów rówieśniczych oraz „wspierających dorosłych” – nauczycieli i specjalistów w otoczeniu dziecka, gotowych do niesienia pomocy
– podkreśliła wiceministra.
Wykorzystanie współpracy rówieśniczej jako elementu profilaktyki zdrowia psychicznego jest nowym pomysłem. Mamy nadzieję, że z czasem stanie się rozwiązaniem szeroko wykorzystywanym w polskiej edukacji.
Na przetestowanie nowej metody wsparcia uczniów „peer suport” w co najmniej 200 szkołach ponadpodstawowych w całej Polsce przeznaczymy ponad 40 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Rozwój talentów i zainteresowań
Indywidualne Konta Rozwojowe Junior to projekt wpisujący się w strategiczną inicjatywę Unii Europejskiej o nazwie Europejska Gwarancja dla Dzieci. Zakłada ona między innymi likwidację barier finansowych w dostępie do kształcenia.
Dostęp do różnych aktywności rozwijających umiejętności społeczne, poznawcze i emocjonalne buduje kapitał społeczny dzieci ze środowisk zagrożonych ubóstwem. Jestem przekonana, że ten projekt ma szansę stać się punktem zwrotnym w życiu kilku tysięcy dzieci
- dodała podsekretarz stanu Monika Sikora.
Zakładamy, że zapewnienie dzieciom z rodzin o niższych dochodach dostępu do aktywności edukacyjnych „po szkole” przyczyni się do budowania w nich nawyku uczenia się oraz – w dorosłości – odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy i edukacyjny.
Z perspektywy instytucji zajmujących się rozwojem systemu edukacji będzie to także ważne doświadczenie. Pozwoli na ocenę skuteczności tego typu działań w kontekście przyszłości polityki edukacyjnej, gdyż tego typu działania nie były dotychczas w Polsce realizowane.
Inicjatywa „Indywidualne Konta Rozwojowe Junior” uzyskała dofinansowanie w wysokości 110 milionów złotych z programu FERS. Jest to projekt pilotażowy, wsparcie uzyska 6 tysięcy dzieci.
Więcej informacji o projektach można znaleźć na stronie beneficjenta – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji - https://www.frse.org.pl/fers-peer-support oraz https://www.frse.org.pl/fers-ikr.