Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – inwestycja w formule PPP
07.10.2019
Wokół Trójmiasta ma powstać nowy odcinek drogi ekspresowej S6. Rząd planuje sfinansować go w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zakończenie budowy ma nastąpić w 2024 rok.
To ważna inwestycja dla mieszkańców Gdańska, Gdyni, Sopotu i okolicznych miejscowości, która pozwoli na szybsze połączenie pomiędzy skrajnie oddalonymi od siebie punktami rozległego trójmiejskiego kompleksu – mówi wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda. – W 2017 roku rząd przyjął politykę dotyczącą rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. Dziś jeszcze bardziej chcemy rozwijać współpracę tych dwóch sektorów, czego przykładem jest obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S6 – podkreśla wiceminister i pełnomocnik rządu ds. PPP.
Długość planowanej obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to 31,7 kilometra, a koszt jej budowy wyniesie około 1,3 miliarda złotych netto. Trasa ma łączyć węzeł Chwaszczyno z węzłem Gdańsk Południe. Na tym odcinku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa.
Przedsięwzięcie ma zostać sfinansowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego typu DBFO, co oznacza, że fundusze będą przeznaczone na projektowanie, sfinansowanie, budowę, eksploatację i utrzymacie obwodnicy.
Obecnie Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje projektu umowy PPP z Eurostatem. Chodzi o to, by wynikające z umowy zobowiązania strony publicznej nie zwiększały długu publicznego. Wcześniej wstępną pozytywną opinię w tej sprawie wydał Główny Urząd Statystyczny. Ogłoszenie przetargu jest planowane na przełomie 2019 i 2020 roku, pod warunkiem że Eurostat również wyda pozytywną opinię. Na rok 2020 jest planowany wybór partnera prywatnego i zawarcie z nim umowy. Projektowanie i budowa obwodnicy są przewidziane na lata 2021-2024.
Konferecja z udziałem wiceministra Waldemara Budy odbyła się 4 października.