W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Olsztyn będzie miał większą zajezdnią tramwajową

07.04.2022

Olsztyn rozbuduje bazę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ulicy Kołobrzeskiej. Większa zajezdnia pomieści zakupiony przez miasto w ostatnim czasie nowy tabor. Inwestycję wesprą Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia. Podpisano umowę z wykonawcą prac.

Rozbudowa zajezdni tramwajowej to kolejne zadanie w ramach projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa", realizowanego z udziałem Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia i kolejny krok ku wyższej jakości transportu publicznego w mieście

– powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie pomoże sprawnie i komfortowo przemieszczać się większej liczbie pasażerów. Bliskość przystanków do dworców transportu dalekobieżnego ułatwi także pozamiejskie podróże transportem zbiorowym. Liczymy, że to zachęci do częstszego pozostawiania prywatnych samochodów w domu, dla lepszego klimatu i środowiska w mieście i makroregionie Polski Wschodniej

– dodała wiceminister.

Istnienie nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych systemów komunikacji publicznej to jeden z priorytetów Programu Polska Wschodnia. Kierunek ten, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, chcemy kontynuować również w najbliższych latach, w nowym programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

- zapowiedziała wiceminister.

Rozbudowa zajezdni jest niezbędna, aby nowo zakupiony tabor mógł być należycie "garażowany" i serwisowany - pod zadaszeniem. Nowa hala pomieści dodatkowo co najmniej 16 tramwajów. Oprócz budynku powstanie też między innymi nowa trakcja, torowisko, system sterowania i ogrzewania zwrotnic. Budowa potrwa 1,5 roku.

Olsztyńskie tramwaje

Rozbudowa zajezdni jest jednym z zadań projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa" realizowanego z dofinansowaniem Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia. W ramach projektu przewidziana jest przede wszystkim budowa linii tramwajowej we wschodniej części miasta, łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Centrum, a także wydłużenie już istniejącej linii tramwajowej do Placu Jedności Słowiańskiej z rozbudową do dwóch torów na krańcówce. Wraz z budową linii tramwajowej planowana jest również przebudowa infrastruktury drogowej wraz z wytyczeniem buspasów.

W ramach projektu miasto kupiło też 6 tramwajów. Ostatni został dostarczony do Olsztyna w lutym tego roku. Wszystkie są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Wartość całego projektu to blisko 527 mln zł, w tym ponad 365 mln zł to dofinansowanie Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia. Realizacja inwestycji zakończy się w 2023 roku.

Program Polska Wschodnia

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.

Materiały

Więcej informacji na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Więcej informacji na portalu funduszy europejskich
{"register":{"columns":[]}}