Pierwsze Forum współpracy branży lotniczej z inicjatywy wiceministra Macieja Laska
12.03.2024
Pierwsze spotkanie w ramach Forum współpracy branży lotniczej odbyło się dziś w MFiPR. Przedstawiciele kluczowych podmiotów lotniczych w naszym kraju wraz z administracja rządową prowadzili dyskusje nad kluczowymi wyzwaniami, przed którymi stoi lotnictwo cywilne w Polsce.
W poruszanych tematach nie zabrakło kwestii związanych z obecną sytuacją rynkową, dostępnością instrumentów finasowania infrastruktury w ramach UE oraz stanu realizacji i umiejscowienia projektu CPK.
Przedstawiciele portów lotniczych w naszym kraju przedstawili informację o zapotrzebowaniu na rozwój infrastruktury lotniczej oraz wyzwań przed którymi stoją w kontekście spodziewanego wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych w ich portach. Przedstawiciele lotniska Chopina wskazali na potencjalne możliwości dalszego rozwoju w perspektywie najbliższych lat z uwzględnieniem presji środowiskowej, która wynika z regulacji prawnych i polityki klimatycznej w ramach UE.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przedstawiła stan zaawansowania przygotowań do kolejnego okresu odniesienia systemu skuteczności działania, który rozpocznie się wraz z 2025 r. Kwestie te są fundamentalne z punktu widzenia finansowania i funkcjonowania europejskich instytucji żeglugi powietrznej oddziaływując tym samym na pozostałych uczestników rynku lotniczego.
W tym kontekście PLL LOT zaprezentował swoje plany rozwojowe na najbliższe lata i wskazał na główne wyzwania, przed którymi stoi przewoźnik.
Wszelkie te zagadnienia są ze sobą ściśle połączone i poprzez rozmowy i rzeczowy dialog z branżą lotniczą, chcemy w sposób właściwy reagować na zgłaszane problemy. Niestety w ostatnich latach takiej debaty brakowało, czego przykładem jest sposób prowadzenia projektu CPK, czy narastające problemy i deficyty w dostępności wykwalifikowanej kadry lotniczej
– powiedział wiceminister Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Odnowienie relacji pomiędzy administracją rządową a branżą lotniczą pozwoli na wspólne wypracowanie najlepszych rozwiązań w zakresie strategicznej polityki państwa wobec lotnictwa i szczegółowych rozwiązań prawnych i technicznych
- mówił sekretarz stanu.
Lotnictwo cywilne w Polsce powinno się nadal dynamicznie rozwijać, jednakże potrzebne jest stworzenie odpowiednich warunków tego rozwoju. Podaż infrastruktury lotniczej powinna być lepiej planowana i zapewniana wraz ze wzrostem popytu. Tylko poprzez wspólne działania domeny publicznej i branżowej możemy osiągać zakładane cele
- powiedział inicjator spotkania Maciej Lasek.