Po 12 latach wróciły połączenia kolejowe do Mielca
01.09.2021
Od 1 września - po dwunastoletniej przerwie - znowu jadą pociągi z Mielca do Dębicy. Podróż zajmuje 35 minut – to krócej o ponad godzinę niż przed rewitalizacją. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei. Komfort na trasie zapewniają zmodernizowane stacje i przystanki. To efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Padew - Mielec - Dębica, współfinansowanej ze środków UE w ramach RPO Województwa Podkarpackiego.
Rozwój jest tam gdzie można dojechać, więc ważne są wszystkie połączenia, drogowe, a także te kolejowe. Dzisiaj rusza L25 na odcinku Mielec-Dębica. To największy kwotowo projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
– mówiła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Choć modernizacja linii L25 jeszcze trwa, pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec – Dębica. Uroczystość oficjalnie otwierająca przywrócone po dwunastu latach połączenia kolejowe odbyła się na stacji PKP w Mielcu.
Marszałek Władysław Ortyl, który od lat angażował się w przywrócenie połączeń, mówił o tym, jak wiele starań trzeba było włożyć w to, aby kolej wróciła do Mielca i jak wielkie znaczenie będzie mieć dla rozwoju miasta.
To była wielka walka, aby przywrócić ten ruch kolejowy. Uruchamiamy połączenia na tej linii w ograniczonym zakresie, dlatego, że ta inwestycja trwa i będzie trwała. Wybraliśmy na uruchomienie połączeń 1 września, bo na pewno z tego połączenia będzie korzystać ucząca się młodzież. Ta linia kolejowa łączy kilka miejsc i obszarów wpisanych w specjalną strefę ekonomiczną – to również ma duże znaczenie
– podkreślał marszałek Ortyl.
W przywrócenie połączeń kolejowych w Mielcu zaangażowany był przez wiele lat europoseł Tomasz Poręba.
Kiedy w 2009 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o tym, że trzeba przywrócić te połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe, że nam się to uda. Dzisiaj po 12 latach jesteśmy w miejscu, gdzie znowu do Mielca przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować! Nie stanęliśmy w miejscu, byliśmy uparci, chcieliśmy tej kolei i dzisiaj tę kolej mamy. Dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa
– mówił europoseł Tomasz Poręba.
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślał, że Mielec bardzo długo czekał na połączenie kolejowe. A nie byłoby go, gdyby nie zaangażowanie wielu osób.
Chcę zagwarantować jako członek rządu, że nadal będziemy robić wszystko, aby usprawniać komunikację w naszym kraju. Przed nami kolejne duże inwestycje – zarówno drogowe jak i kolejowe
– zapewniał minister Weber.
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK mówił z kolei o inwestycjach kolejowych, podobnych do tych w Mielcu, gdzie połączenia kolejowe zostały zlikwidowane.
Od 2016 roku – to jest data symboliczna – przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na tę mapę
– mówił prezes Merchel.
Gratulacje z okazji uruchomienia połączeń Mielec-Dębica złożył Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej:
Cieszę się, że mieszkańcy Podkarpacia oraz inni pasażerowie skorzystają na nowym połączeniu i skróconym czasie podróży koleją w bardziej komfortowych warunkach. Gratuluję powrotu Mielca na mapę pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce i cieszę się, że Komisja Europejska mogła przyczynić się do tego sukcesu
– przekazał Christopher Todd.
Powrót połączeń Mielec-Dębica po 12 latach przerwy jest możliwy dzięki modernizacji linii kolejowej nr 25 Padew Narodowa – Mielec – Dębica. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki Funduszom Europejskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.
27 września 2018 r. została podpisana umowa o dofinansowanie tego projektu. Zakładana łączna wartość projektu wyniesie ponad 400 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – ok. 344 mln zł. Modernizacja podzielona jest na 2 etapy Mielec – Dębica oraz Mielec – Padew Narodowa.
Materiały
Kolej znów łączy Mielec i Dębicę - strona PKP Polskie Linie KolejowePo 12 latach wróciły połączenia kolejowe do Mielca - strona Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego