Podkarpacie: w regionie widać efekty POIiŚ
18.06.2021
Program Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) to największy program realizowany w Unii Europejskiej. Jego fundusze zasilają kluczowe obszary życia mieszkańców i gospodarki w Polsce, a inwestycje obejmują cały kraj. Wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak miała okazję zobaczyć kolejne efekty programu.
Wiceszefowa resortu funduszy i polityki regionalnej 18 czerwca odwiedziła Przemyśl i Radymno.
Nowe karetki w Przemyślu
Wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak wzięła udział w uroczystości w Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu. Placówka wzbogaciła się o ważny sprzęt. Przy wsparciu unijnym z POIiŚ zakupiono trzy ambulanse wraz z wyposażeniem oraz środki do dezynfekcji i ochrony indywidualnej.
To ważna inwestycja dla lokalnej społeczności. Jej realizacja przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców Przemyśla i okolic. Wyposażenie zespołów ratownictwa medycznego w nowe karetki jest niezbędne do udzielania natychmiastowej pomocy. Nowoczesny sprzęt zwiększa szanse na przeżycie i powrót do zdrowia. Pacjentom daje poczucie bezpieczeństwa, a ratownikom wysoki komfort pracy
– powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Koszt przedsięwzięcia to prawie 1,8 mln złotych, z czego 1,5 mln złotych to dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
Od początku pandemii z Programu Infrastruktura i Środowisko do szpitali w całej Polsce na walkę z koronawirusem trafiło 850 mln złotych. To pieniądze na zakup m.in. sprzętu i aparatury medycznej (respiratory, tomografy komputerowe), środków ochrony indywidualnej i środków do dezynfekcji oraz ambulansów.
Radymno z nowym dworcem
Wizyta wiceszefowej resortu funduszy i polityki regionalnej na Podkarpaciu była również okazją do udziału w otwarciu po przebudowie dworca kolejowego w Radymnie. Obiekt, pochodzący z 1898 roku, przeszedł wraz z najbliższym otoczeniem gruntowny remont. Budynek zyskał nowe funkcjonalności i odzyskał swój historyczny wygląd.
Dworzec w Radymnie to kolejny już budynek na kolejowej mapie Polski, który łączy w sobie historię i teraźniejszość. Budynek odzyskał historyczny blask przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych standardów związanych z ekologią, bezpieczeństwem i dostępnością. Koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych
– mówiła Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Dzięki przebudowie zniknęły bariery architektoniczne, co znacząco poprawiło komfort wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Pojawiły się liczne usprawnienia dla osób niewidomych i niedowidzących: ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planami dworca.