Polska Wschodnia – Fundusze Europejskie, rynki światowe
03.03.2020
Mamy 50 mln zł dla przedsiębiorców z sektora MŚP z Polski Wschodniej, którzy chcą rozwinąć działalność poza granicami kraju. 7 kwietnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpocznie przyjmowanie wniosków w pierwszym w tym roku konkursie w Programie Polska Wschodnia.
Przedsiębiorcy z Polski Wschodniej cenią sobie wsparcie pomagające im zdobywać zagraniczne rynki zbytu i skutecznie z niego korzystają. Już 250 firm z tego makroregionu, realizując projekty o łącznej wartości 100 milionów złotych, wypłynęło na szerokie wody. Sukcesy odnoszą na wymagających rynkach: niemieckim, brytyjskim, amerykańskim czy francuskim. Eksport to jeden z motorów napędowych wzrostu gospodarczego, dlatego nasza oferta nie wygasa. Przeznaczamy kolejną transzę funduszy UE dla firm z Polski Wschodniej, by mogły kontynuować ekspansję zagraniczną – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Dla kogo i na co?
Ze wsparcia mogą skorzystać mikro-, małe i średnie firmy z Polski Wschodniej, które planują rozszerzyć swoją działalność poza granicami kraju. Dotacja – nawet 800 tys. zł – pomoże im przygotować się do wejścia na rynki zagraniczne: opracować strategię, przygotować ofertę czy pozyskać partnerów biznesowych. W praktyce oznacza to możliwość sfinansowania kolejnych etapów przygotowań – od analizy eksperckiej i określenia najbardziej obiecujących dla firmy rynków eksportowych przez przygotowanie oferty pod kątem wymagań prawnych po tłumaczenie instrukcji, etykiet lub produkcję materiałów promocyjnych. Sfinansować można też udział w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych, a także środki trwałe, na przykład sprzęt komputerowy, czy tak zwane wartości niematerialne i prawne, jak zakup licencji na używanie znaku towarowego.
Co nowego?
Nowością w tegorocznym konkursie jest zniesienie limitu kosztów związanych z udziałem firmy w wydarzeniach branżowych – targach międzynarodowych, wystawach czy misjach gospodarczych. To ważny element przygotowań do wejścia na zagraniczne rynki pozwalający firmie zaprezentować swoją ofertę, zdobyć biznesowe kontakty i poznać produkty konkurencji. Dzięki tym zmianom przedsiębiorcy zyskają większą swobodę w wyborze wydarzeń. Będą mogli uczestniczyć również w największych i najbardziej prestiżowych spotkaniach. Koszt wzięcia udziału w nich nie będzie już barierą.
Internacjonalizacja MŚP to pierwszy ogłoszony w tym roku konkurs w Programie Polska Wschodnia. Łącznie w nowo uruchamianych konkursach w 2020 roku na przedsiębiorców inwestujących w makroregionie czeka niemal 400 milionów złotych. Ze wsparcia mogą skorzystać zarówno firmy dopiero rozpoczynające działalność (start-upy), jak i przedsiębiorstwa już działające, które chcą rozwijać swoją ofertę i zwiększać przewagę konkurencyjną na rynku, także międzynarodowym.
Więcej informacji o konkursie na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Program Polska Wschodnia jest źródłem współfinansowania inwestycji z Funduszy Europejskich. Służy rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane przedsięwzięcia biznesowe i proprzedsiębiorcze oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.