W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polskie projekty kolejowe z unijnym dofinansowaniem

20.08.2024

Instrument „Łącząc Europę” przynosi korzyści obywatelom we wszystkich państwach członkowskich. Transport osobowy jak i towarowy staje się łatwiejszy, tańszy, bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony.. O bilansie członkostwa Polski w UE i największych korzyściach, jakie czerpiemy z obecności we wspólnocie mówił sekretarz stanu MFiPR, Jan Szyszko podczas konferencji prezentującej wyniki dwóch projektów kolejowych CPK, dofinansowanych ze środków unijnych.

Polskie projekty kolejowe z unijnym dofinansowaniem

Polska jest największym beneficjentem instrumentu Łącząc Europę – CEF w sektorze transportu. To instrument, który w szczególności dobrze oceniamy i obficie z niego korzystamy, jest m.in. źródłem finansowania dla projektów w ramach CPK

– mówił wiceminister Jan Szyszko.

Polska od samego początku jest liderem w wykorzystaniu środków CEF (Connecting Europe Facility) na tle innych krajów UE. W ramach konkursów CEF Transport 2014-2020 uzyskała dofinansowanie na ponad 18,35 mld zł  (ponad 18% wykorzystania łącznego budżetu). Natomiast, w ramach perspektywy 2021-2027 otrzymaliśmy już ponad 3 mld euro dofinansowania dla naszych projektów.

W ramach instrumentu Łącząc Europę realizowane są 4 projekty kolejowe CPK dotyczące odcinków Warszawa – Poznań oraz Katowice – Ostrava. W lipcu dofinansowanie otrzymał piąty projekt CPK – dokumentacja projektowa dla odcinka Sieradz – Poznań.

W tym roku obchodzimy 10-lecie Instrumentu „Łącząc Europę”. Od 2014 r. CEF Transport wsparł europejską infrastrukturę kolejową kwotą ponad 110,93miliardów zł.

Jak zaznaczył wiceminister, CEF stanowi dobry mechanizm w kontekście realizacji ambitniejszych inwestycji infrastrukturalnych. Wskazał na możliwość jego zastosowania w przypadku komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym budowy kolei dużych prędkości Y, łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem.

Pieniądze na infrastrukturę i inwestycje transportowe, w szczególności kolejowe, będą priorytetem MFiPR i rządu podczas obecnych negocjacji przyszłego budżetu UE

– zaznaczył  wiceminister Szyszko.

I dodał,  że wspólne zarządzanie polityką spójności przez państwa członkowskie pozwala efektywnie diagnozować potrzeby inwestycyjne. Podczas wystąpienia minister Szyszko zwrócił także uwagę na rolę CEF w kontekście rozwoju infrastruktury podwójnego zastosowania.

W konferencji „Wsparcie UE dla polskiego transportu. Projekty kolejowe: Warszawa - Poznań i Tunel w Łodzi" udział wzięli wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, członek zarządu CPK Marcin Michalski, z-ca dyr. CUPT – Sylwia Cieślak - Wilk, oraz z przedstawiciele CPK – Michał Jasiak z-ca dyr. Ds. Analiz i Michał Kazimierczak – z.ca dyr. Ds. Projektowania.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}