Port Gdynia otwarty na Centralny Port Komunikacyjny
06.07.2020
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA podpisał ze spółką Centralny Port Komunikacyjny porozumienie o współpracy w sprawie planowania, przygotowania i realizacji wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych, w tym projektu tak zwanej Drogi Czerwonej. Z kolei wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda podpisał list w sprawie kontynuacji przygotowywania projektu budowy gdyńskiego Portu Zewnętrznego w formule PPP.
Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona. Jego strategiczną inwestycją jest Port Zewnętrzny, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz dotyczących między innymi popytu na przeładunki kontenerowe przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu około 9,5 miliona TEU w 2050 roku.
Budowa portu zewnętrznego jest przygotowywana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Firmy będą partycypować w kosztach inwestycji, w zamian za prawo do prowadzenia działalności związanej z przeładunkiem towarów. Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw PPP, podpisał list intencyjny w sprawie kontynuacji przygotowania projektu PPP dla Portu Gdynia.
Budowa nowej infrastruktury ma istotne znaczenie dla konkurencyjności każdego portu, a zastosowanie modelu PPP stworzy możliwość optymalizacji wydatków publicznych. Kluczową kwestią dla projektu Portu Zewnętrznego jest zapewnienie koniecznej infrastruktury dostępowej, zarówno od strony lądu, jak i morza – powiedział wiceminister Waldemar Buda.
Ważną kwestią jest w szczególności budowa falochronów dla Portu Gdynia, która umożliwi wejście do portu statków o większym tonażu i będzie skoordynowana z powstaniem dodatkowego toru podejściowego do portu wojennego. Falochrony staną się także osłoną dla obecnie funkcjonującego wejścia do portu – ułatwią ruch statków handlowych przy Porcie Zewnętrznym, promów oraz statków wycieczkowych wchodzących do Portu Gdynia.
Drogi prosto do portu i na lotnisko
Droga Czerwona ma zapewnić bezpośrednie połącznie sieci dróg krajowych przez drogę ekspresową S6 z Portem Gdynia. Dwujezdniowa trasa ma prowadzić od portu do skrzyżowania ulicy Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja zwiększy dostępność portu od strony lądu, a tym samym jego możliwości przeładunkowe. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej to ponad 1,5 miliarda złotych. Jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest zaplanowana na lata 2020-2028.
Środki na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej zostały przewidziane w Programie Wieloletnim Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapewni on finansowanie w kolejnych latach dla inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe, nowe linie kolejowe w różnych regionach kraju i tak zwane inwestycje komplementarne. Program Wieloletni CPK jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym.
Istotne znaczenie dla trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych przez Trójmiasto do Słupska. Czas przejazdu z Gdyni do Warszawy wyniesie 2 godziny 25 minut, a do CPK będzie o 15 minut krótszy.