W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Porty lotnicze V4+ przedstawiają plan na dalszą współpracę

16.09.2022

Minister Marcin Horała stoi na scenie przy podeście. Mówi do ludzi na widowni, którzy siedzą na przeciwko niego.

Kilkadziesiąt portów lotniczych z 15 krajów spotkało się w Warszawie podczas AIR 2022 – Airport  Innovation Roundtable for Central Europe, by rozmawiać na temat przyszłości rynku lotniczego. Była to największa w Europie Środkowej konferencja poświęcona branży lotniczej.

Spotkanie zostało zorganizowane z inicjatywy Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ i Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Jej celem była wymiana obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczących branży lotniczej.

Trudna sytuacja na rynku, w tym pandemia, wojna, kryzys gospodarczy, klimatyczny to wszystko niezwykle wymagające wyzwania. Takie czasy wymagają odwagi i współdziałania. Osobiście wierzę, że branża lotnicza i lotniskowa będzie prężnie rozwijała się przez kolejne lata, a my chcemy i będziemy mieli w tym swój udział. To wielka odpowiedzialność, ale też szansa na wiele dobrych zmian i długofalową współpracę

– powiedział Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”

Konferencja AIR2022 składała się z kilku bloków tematycznych, podczas których wystąpili międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą. Głównym tematem były innowacje w obszarze lotnictwa cywilnego, m.in. big data i sztuczna inteligencja na lotniskach. Uczestnicy spotkania pochylili się także nad zagadnieniami dotyczącymi przyszłości branży turystycznej i europejskich portów lotniczych. 

Mówiłem o tym podczas naszego spotkania rok temu, ale dziś staje się to jeszcze ważniejsze. Branża lotnicza, przede wszystkim w Polsce, ale również i w całej Europie, szybko się odradza. Ci, którzy rok temu, dwa lata temu przepowiadali, że to jest koniec podróżowania, że ludzie przestaną latać samolotami, że nie będzie przyszłości dla lotnictwa - wszyscy się mylili. Ruch lotniczy wraca. Oczywiście nie wszystkie sektory w tym samym tempie, w tym samym czasie. Stoimy przed nowymi wyzwaniami, nowymi kryzysami, z których największym jest agresja na Ukrainę jest w tej chwili najważniejsza.

Polski rząd kontynuuje program CPK – największy obecnie taki projekt konstrukcyjny w branży lotniczej w Europie. Budujemy innowacyjny, nowoczesny, intermodalny międzynarodowy hub. W przyszłym roku otworzymy Lotnisko Warszawa-Radom i wbijemy pierwszą łopatę pod budowę CPK

  – powiedział Marcin Horała, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wśród gości Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ znaleźli się międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą lotniczą i lotniskową, m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Niemieckich Portów Lotniczych, w tym dyrektor generalny ADV Ralph Beisel. W wydarzeniu wzięła udział także delegacja portów lotniczych i władz lotniczych Ukrainy, która przedstawiła wstępne plany odbudowy ruchu lotniczego po wojnie. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele najważniejszych organizacji lotniczych takich jak EUROCONTROL, IATA oraz przedstawiciele portów lotniczych, linii lotniczych LOT, Emirates, Wizzair, a także osoby świata nauki z Polski i z Europy. Jednym z najważniejszych gości spotkania był dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe) Oliver Jankovec. 

Polska jest przykładem kraju, który wciąż koncentruje się na długoterminowym planowaniu rozwoju infrastruktury, a takie podejście staje się niestety coraz rzadsze w Europie. Bez wątpienia ostatnie dwa lata mocno odbiły się na lotniskach i ich personelu, ale w końcu dochodzimy do siebie. Według naszych najnowszych danych, ruch pasażerski w lipcu podwoił się w europejskiej sieci lotnisk, co oznacza, że zbliżamy się do poziomu sprzed pandemii – powiedział Oliver Jankovec, dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe).

Gospodarze konferencji nie ograniczyli się jednak tylko do rynku europejskiego – partnerem AIR 2022 była Ambasada Kanady, a w samym wydarzeniu wzięły udział firmy kanadyjskie, które zaprezentowały najnowocześniejsze rozwiązania pomagające przygotować lotniska na kolejne lata.

Największa międzynarodowa konferencja branżowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Portów Lotniczych V4+ jest kolejnym krokiem w stronę zacieśniania współpracy rynku lotniczego całej Europy. Obecność reprezentantów z kilkunastu krajów oraz zaangażowanie światowych firm związanych z rynkiem lotniczym i lotniskowym potwierdzają potrzebę i zasadność szerokiej współpracy, która została zapoczątkowana ponad rok temu przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.

{"register":{"columns":[]}}