W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Postępy we wdrażaniu Krajowej Polityki Miejskiej 2030

02.12.2024

Za nami kolejne, już trzecie, posiedzenie Zespołu Roboczego Rady Wykonawczej ds. wdrażania Krajowej Polityki Miejskiej 2030. Obradom przewodniczyła  Dyrektor Departamentu Strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Renata Calak. Głównymi tematami posiedzenia były zagadnienia dotyczące aktualnej polityki w zakresie mieszkalnictwa oraz strategii migracyjnej Polski.

Grupa osób siedzi na sali wokół stołów ułożonych prostopadle do siebie.

Krajowa Polityka Miejska 2030, której celem jest zrównoważony rozwój miast, stawia na poprawę dostępności mieszkań, szczególnie w kontekście rosnących potrzeb urbanistycznych. Krajowy Program Mieszkaniowy koncentruje się na budowie mieszkań na wynajem, wsparciu osób o niskich dochodach oraz rozwoju budownictwa energooszczędnego, co wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju przestrzeni miejskich. 
W szczególności, program ten ma na celu zwiększenie liczby dostępnych mieszkań, co jest kluczowe w miastach borykających się z niedoborem lokali, a także przyciąganie inwestycji zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego. Tego rodzaju inwestycje mają na celu tworzenie przestrzeni, które będą funkcjonalne, ekologiczne i dostępne dla szerokiego kręgu obywateli.

Z kolei Strategia Migracyjna Polski na lata 2025-2030, uwzględniając dynamiczne przepływy ludzkie, ma istotne znaczenie dla polityki mieszkaniowej. Migranci, zwłaszcza z krajów sąsiednich, stanowią istotną grupę, której potrzeby mieszkaniowe powinny być uwzględniane w planach rozwoju miejskiego.

Zarówo Krajowa Polityka Miejska 2030, jak i Strategia migracyjna współtworzą zrównoważony rozwój miast, w którym przestrzeń mieszkaniowa jest dostępna i odpowiednia dla wszystkich grup społecznych, zarówno obywateli, jak i nowych mieszkańców.

Zespół Roboczy stanowi organizacyjne i merytoryczne zaplecze dla Rady Wykonawczej ds. wdrażania Krajowej Polityki Miejskiej 2030, a kluczem do nawigacji prac Zespołu Roboczego jest Plan Implementacji KPM 2030. Przyjęty przez Radę Wykonawczą KPM 2030 wspólny Plan Implementacji określa zadania wynikające z KPM 2030 wraz z harmonogramem oraz identyfikacją kamieni milowych, służących monitorowaniu procesu wdrażania. 

Rada Wykonawcza ds. wdrażania Krajowej Polityki Miejskiej 2030

Rada Wykonawcza ds. wdrażania Krajowej Polityki Miejskiej 2030 została powołana przez Prezesa Rady Ministrów. Mając na uwadze unikalny charakter polityki miejskiej jako polityki przekrojowej i wielowątkowej, która dotyczy kluczowych polityk rozwojowych, od polityki transportowej, energetycznej, klimatycznej, zdrowotnej, demograficznej po inwestycyjną, konieczna jest dobra koordynacja działań i różnych wątków w ramach prac nad wdrażaniem dokumentu oraz współpraca właściwych resortów w tym zakresie. Celem powołanej Rady jest zatem optymalizacja międzyresortowego zarządzania implementacją KPM 2030.
Członkami Rady są ministrowie, sekretarze stanu lub podsekretarze stanu resortów bezpośrednio zaangażowani w realizację KPM 2030. Do prac Rady zaproszeni zostali również przedstawiciele organizacji zrzeszających samorządy miejskie i wiejskie. Tak określony skład ma pozwolić na zachowanie operacyjności Rady oraz zapewnić dialog i koordynację pomiędzy różnymi aspektami zarządzania rozwojem miast.
Krajowa Polityka Miejska 2030

14 czerwca 2022 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Krajowej Polityki Miejskiej 2030 (KPM 2030). Dokument diagnozuje najważniejsze wyzwania rozwojowe miast i ich obszarów funkcjonalnych. Zakres tematyczny wyzwań wpisuje się jednocześnie w debatę europejską i megatrendy rozwoju obszarów zurbanizowanych, których bieżąca analiza pozwala lepiej planować przyszłe działania.

KPM 2030 formułuje rozwiązania i określa planowane działania administracji rządowej w zakresie prawnym, finansowym oraz organizacyjnym na rzecz zrównoważonego rozwoju miast i miejskich obszarów funkcjonalnych. Dokument jest jednocześnie służebny wobec władz samorządowych i społeczności lokalnych – wyposaża je w narzędzia i możliwości do sprawczego działania.

{"register":{"columns":[]}}