Pracujemy nad ostatecznym kształtem ustawy o dostępności niektórych produktów i usług
27.04.2022
Do 30 kwietnia 2022 r. czekamy na Państwa opinie dotyczące projektu ustawy o dostępności niektórych produktów i usług. Regulacja, przygotowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, przeniesie do polskiego prawa wymagania dyrektywy UE o dostępności niektórych produktów i usług (European Accessibility Act, EAA).
Polska ustawa wdrażająca EAA wpisuje się w program Dostępność Plus, pogłębiając wymiar rynkowy tego programu poprzez nałożenie obowiązków dostępności na podmioty prywatne
– mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Jak dodaje wiceminister, celem dyrektywy EAA jest stworzenie jednolitego i nowoczesnego zestawu zasad dostępności produktów i usług. Jej wdrożenie we wszystkich państwach członkowskich UE zagwarantuje jasność wymogów dla firm działających na rynku unijnym oraz dostępność dla konsumentów.
Czekamy na Twój głos
Do 30 kwietnia trwają konsultacje społeczne projekt ustawy.
To już ostatni czas, gdy można zgłosić uwagi i wnioski.
Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Uwagi do projektu można zgłaszać pocztą tradycyjną, drogą elektroniczną na adres: eaa@mfipr.gov.pl lub poprzez elektroniczny formularz.
Dostępność towarów i usług
Termin na wdrożenie dyrektywy EAA upływa 28 czerwca tego roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od czerwca 2025 roku.
Lista produktów i usług obejmuje pozycje, które zostały uznane za najpotrzebniejsze w codziennym funkcjonowaniu nas wszystkich, nie tylko osób z niepełnosprawnościami, do których przede wszystkim jest kierowana ustawa.
Są to produkty i usługi, z których korzystamy na co dzień nawet nieświadomie i które pozwalają na realizowanie naszych codziennych spraw, potrzeb, zainteresowań. To np. komputery, smartfony, e-booki, terminale płatnicze, automaty wydające bilety, usługi komunikacji telefonicznej czy internetowej, e-handel. Zapewnienie dostępności tych produktów i usług będzie oznaczało nie tylko możliwość korzystania z nich przez wszystkich bez względu na ewentualne ograniczenia sprawności, ale również wygodę ich użytkowania.