Program Polska Wschodnia nie zwalnia tempa
08.12.2020
Zainwestowaliśmy już prawie wszystkie dostępne pieniądze z Programu Polska Wschodnia (POPW). Z beneficjentami podpisaliśmy 2,4 tys. umów na blisko 8 mld zł. To m.in. pieniądze na rozwój MŚP, inwestycje transportowe i działania antycovidowe – powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas rocznego podsumowania POPW z Komisją Europejską. Spotkanie online odbyło się 8 grudnia 2020 r.
Przemyślane inwestowanie pieniędzy krajowych i unijnych, sprawia, że Polska Wschodnia staje się coraz lepszym miejscem do życia. Wzrasta także konkurencyjność regionu. Pieniądze inwestujemy w innowacje w biznesie, ekologiczne systemy transportowe, modernizację i budowę nowych odcinków dróg czy przebudowę linii i dworców kolejowych
– powiedziała wiceminister Jarosińska-Jedynak.
Wiceszefowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśliła, że już prawie 60 proc. środków unijnych z Programu Polska Wschodnia zostało rozliczonych.
Do końca roku kwota ta jeszcze wzrośnie. W tym momencie daje to Programowi Polska Wschodnia pozycję wśród ścisłej czołówki polskich programów
– wyjaśniła wiceminister.
Efekty Programu
Najliczniejszą grupę beneficjentów Programu Polska Wschodnia stanowią mali i średni przedsiębiorcy. Dotychczas pomoc z Programu, nie tylko finansową, ale także doradczą otrzymało ponad 3 tysiące firm. Pozwoli to na wdrożenie półtora tysiąca innowacji, co przełoży się nie tylko na zysk samych przedsiębiorstwa, ale również na powstanie około 2 tys. nowy miejsc pracy.
Program Polska Wschodnia daje istotny impuls rozwoju tej części kraju. To wpływa na wzrost PKB makroregionu, pobudza inwestycje, stymuluje działalność B+R, przekłada się również na poprawę sytuacji na rynku pracy. Korzystne zmiany w obejmują również resztę kraju. Zatem inwestowanie w Polsce Wschodniej jest opłacalne dla wszystkich
– powiedziała wiceminister.
Ponadto mieszkańcy Polski Wschodniej mogą już korzystać z efektów inwestycji transportowych, między innymi ekologicznego transportu w Lublinie, Rzeszowie i Kielcach. W sierpniu oddano do użytku kielecki „spodek” – dworzec autobusowy i jedną z wizytówek miasta. Po gruntownej przebudowie stał się nowoczesnym centrum komunikacyjnym łączącym komunikację miejską, podmiejską i dalekobieżną.
W ramach programu powstały też nowe buspasy i ścieżki rowerowe. Kierowcy poruszają się po nowych i bezpiecznych drogach.
Poprawiliśmy dostępność transportową makroregionu, a w szczególności do miast wojewódzkich i obszarów wokół nich. Jeszcze w tym roku zaplanowane jest oddanie do użytku ostatniej inwestycji – węzła Porosły w Białymstoku
– zauważyła wiceminister.
Trwają także zaawansowane prace nad projektami kolejowymi. Pociągi już jeżdżą po zmodernizowanych odcinkach, a podróżni mogą korzystać z odnowionych, komfortowych i dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami dworców, stacji i peronów. W sumie odnowionych zostanie 10 dworców.
Oddaliśmy już do użytku dworce w Olsztynie Zachodnim, Czeremsze, Bielsku Podlaskim, Białystoku i Nidzicy. W 2021 planowane jest otwarcie 4 kolejnych obiektów
– przypomniała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
POPW przeciw skutkom Covid-19
Sytuacja związana z pandemią koronawirusa wymusiła na wszystkich zmiany w sposobie działania. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej jako instytucja zarządzająca, wprowadziła udogodnienia w składaniu, wdrażaniu i rozliczaniu wniosków o dofinansowanie w bieżących działaniach Programu Polska Wschodnia. Między innymi poszerzyliśmy formułę konkursu „Wdrażanie innowacji przez MŚP”. Dzięki temu przedsiębiorcy pozyskane wsparcie mogli przeznaczyć również na przystosowanie firmy do funkcjonowania w pandemii.
W ramach Funduszowego Pakietu Antywirusowego uruchomiliśmy także dotacje na kapitał obrotowy, czyli związany z bieżącą działalność firm. Łączną kwotą wsparcia 200 mln zł.
Roczne spotkanie przeglądowe z Komisją Europejską
Roczne spotkanie przeglądowe z Komisją Europejską, połączone z posiedzeniem Komitetu Monitorującego Program odbyło się w formule online. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – instytucji zarządzającej Programem Polska Wschodnia, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także przedstawiciele samorządu i partnerzy społeczno-gospodarczy z województw lubelskiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.