„Prosto i kropka”: chcemy pisać prosto w urzędach. Nowi sygnatariusze porozumienia na rzecz prostej komunikacji
03.10.2019
Dzięki idei prostego języka propagujemy łatwą i zrozumiałą komunikację. W Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju po raz drugi odbyło się Forum Prostego Języka, na którym przedstawiciele kolejnych urzędów zadeklarowali stosowanie zasad prostego języka w swoich instytucjach.
Urzędnicy są m.in. po to, żeby tłumaczyć obywatelom, jakie są ich prawa i obowiązki. Jeśli zrobią to skomplikowanym językiem, to obywatele tracą szansę pełnego uczestnictwa w życiu publicznym – podkreślał dyrektor generalny Robert Bartold podczas otwarcia konferencji.
Rok temu dziesięć pierwszych podmiotów zawarło porozumienie na rzecz prostej komunikacji w urzędach. Od tamtej pory urzędy współpracują ze sobą poprzez wymianę wiedzy, doświadczenia i kompetencji w zakresie prostego języka. W międzyczasie osiem kolejnych instytucji przyłączyło się do tej działalności. Dziś porozumienie podpisali przedstawiciele m.in. Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Narodowego Funduszu Zdrowia i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Oprócz uroczystego podpisania porozumienia, uczestnicy wzięli udział w prelekcjach na temat prostego języka. Prelegentami byli przedstawiciele m.in. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz gospodarza i pomysłodawcy wydarzenia, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Odbyła się również dyskusja ekspertów z instytucji zaangażowanych w promowanie prostego języka na temat praktyki upraszczania komunikacji w urzędach.
– Zależy nam na kontynuowaniu wspólnej działalności. Jej efektem ma być satysfakcja obywateli, dla których pracujemy – podkreślił dyrektor generalny Robert Bartold.
Historia ruchu prostego języka w Polsce, znanego na świecie jako „plain language” ma dokładnie 10 lat. . Zaczęła się w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju w trudnym językowo obszarze Funduszy Europejskich. Prostym językiem zaczęły interesować się inne urzędy, ale też banki czy instytucje ubezpieczeniowe. Głównym celem tej inicjatywy jest upraszczanie komunikatów skierowanych do obywateli. 3 października 2018 roku pierwsi przedstawiciele ministerstw i innych instytucji podpisali deklarację na rzecz prostej komunikacji. Zobowiązali się w niej m.in. do tworzenia standardów językowych w swoich urzędach, wprowadzania rozwiązań zgodnych z ideą prostego języka i doskonalenia kompetencji pracowników w tym zakresie.