S52 z unijnym dofinansowaniem
26.05.2022
Trasa S52 – północna obwodnica Krakowa z unijnym dofinansowaniem. 680 mln zł, z potrzebnych na realizację ekspresówki prawie 1,7 mld zł, na podstawie podpisanej dziś umowy zapewnią środki unijne Programu Infrastruktura i Środowisko.
Udzielone z Funduszy Europejskich dofinansowanie dla północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 zapewni wysokiej klasy połączenie samochodowe w kierunku wschód-zachód w północnej części miasta. Realizujemy tę inwestycję dla poprawy warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenia komfortu życia i bezpieczeństwa mieszkańców. Droga będzie przede wszystkim ważnym elementem dla ruchu tranzytowego w regionie i w kraju. Obwodnica będzie miała też duże znaczenie dla miasta, ponieważ poprawi przepustowość transportu drogowego Krakowa
– mówi minister Grzegorz Puda.
Niewątpliwie droga, wybudowana z zachowaniem najwyższych przewidzianych standardów, przyczyni się również do poprawy komfortu podróży i jej przyspieszenia.
Inwestycja znacznie poprawi komfort podróży oraz istotnie podniesie bezpieczeństwo ruchu drogowego. Północna obwodnica Krakowa zmniejszy ruch w mieście i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców. Cieszę się, że za poprawą bezpieczeństwa nie tylko mieszkańców Krakowa, ale też innych podróżujących, stoi pokaźne wsparcie ze środków UE w postaci dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko
– powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Prawie 12 km nowej i bezpiecznej obwodnicy
Zasadniczą częścią projektu jest budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52 o długości ok. 11,5 km. Jej początkiem jest teren gminy Wielka Wieś w powiecie krakowskim, gdzie projektowana droga połączy się z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S52 w węźle „Modlnica”. Z kolei zakończeniem budowy tej obwodnicy będzie miejsce włączenia w planowany węzeł „Kraków-Mistrzejowice”, łączący obwodnicę z drogą ekspresową S7.
Dostęp do trasy będzie możliwy dzięki 4 węzłom. Na całym odcinku zaplanowany jest przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym.
Beneficjentem środków unijnych jest realizująca inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.