Szybciej na trasie z Warszawy do Lublina
17.07.2020
Od dziś kierowcy mogą już korzystać z ponad 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 od węzeł Lubelska do obwodnicy Kołbiel. Inwestycja powstaje przy wsparciu funduszy unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko. W uroczystym otwarciu drogi udział wzięła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Dziś przybliżamy o kolejne ekspresowe kilometry dwie stolice – województwa mazowieckiego i lubelskiego. Dobre połączenia komunikacyjne to korzyści dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskują czas i zmniejszają koszty dotarcia do klientów spoza regionu. To również dobra wiadomość dla mieszkańców Kołbieli. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miejscowości. Swój udział w tej inwestycji mają środki unijne, które wspierają budowę najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce – powiedziała minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Na oddawanym odcinku obowiązywać będzie czasowa organizacja ruchu, m.in. z ograniczeniem prędkości do 80 km/h i ok. 400-metrowym zwężeniem na wysokości Ostrowika, gdzie ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach.
Obwodnica oraz odcinek pomiędzy węzłami realizowane są w ramach projektu „Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa-Garwolin, odc. w. Lubelska-Garwolin”. Wartość całkowita inwestycji to 1,25 mld zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko to 618,5 mln zł.
Obwodnica Kołbieli o długości 8,7 km, wraz z węzłem na przecięciu z drogą krajową numer 50, to newralgiczny punkt drogi S17 na Mazowszu, mocno utrudniający ruch i obniżający przepustowość obydwu tras. Na skrzyżowaniu tych dróg powstawały gigantyczne, nieraz kilkukilometrowe korki, zarówno na drodze numer 17 od strony Warszawy czy Lublina, jak i na drodze numer 50 od strony Grójca czy Mińska Mazowieckiego, na której odbywa się ciężki ruch tranzytowy.
Powstanie obwodnicy w miejscowości Kołbiel przyniesie bezpośrednie korzyści dla mieszkańców oraz dla osób przejeżdżających. Przede wszystkim obwodnica przejmie część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich i odsunie ruch ciężkich pojazdów od obszarów zabudowanych. Wpłynie też na skrócenie czasu podróży, zmniejszy ryzyko wypadków oraz ograniczy emisję spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg
Dotychczas, w ramach projektu, oddano do użytku odcinek Kołbiel – Garwolin o długości 13 km.
Łącznie z oddawanymi dziś odcinkami S17 oraz wybudowaną wcześniej ze środków UE drogą S17, możliwe będzie przejechanie z Warszawy do Lublina drogą o parametrach ekspresowych o długości około 180 km.