W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szybsza i wygodniejsza droga na Litwę

14.10.2020

23-kilometrowy odcinek Ełk Południe – Wysokie to fragment drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltica, łączącej kraje bałtyckie z Polską i Europą Zachodnią. 14 października rozpoczęła się budowa tego odcinka. Inwestycja jest dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Na grafice po lewej stronie fragment mapy Polski, obok napis: Via Baltica
powstaje nowy odcinek S61. Na dole logo Funduszy Europejskich, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Unii Europejskiej oraz flaga RP

Polska część Via Baltica, czyli droga ekspresowa S61, została wytyczona od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. Razem z drogą A5 po stronie litewskiej zapewnia ciągłość korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie po obu stronach granicy.

To kolejny etap w realizacji ważnego międzynarodowego przedsięwzięcia, jakim jest Via Baltica. Dzięki dwóm równoległym inwestycjom, drogowej i kolejowej, będzie możliwy szybki rozwój połączeń transportowych w obszarze krajów leżących nad Morzem Bałtyckim

– podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Budowa drogi S61 w Polsce jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn oraz z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na odcinku Szczuczyn – Budzisko.

Na odcinku Szczuczyn – Budzisko zostanie wybudowanych prawie 110 kilometrów drogi dwujezdniowej z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym i pasem awaryjnym dostosowanym do prognozowanego poziomu ruchu. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu za pomocą sieci dróg dojazdowych.

Wartość projektu to niemal 743 miliony euro, z czego dofinansowanie ze środków unijnych w ramach CEF to prawie 380 milionów euro. Koszt budowy 23-kilometrowego fragmentu trasy S61 od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie, w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu drogi ekspresowej S16 o długości około 4 kilometrów, wyniesie 161 milionów euro.

Zgodnie z planami cała inwestycja na obu odcinkach finansowanych z CEF i POIiŚ zostanie zakończona w 2023 roku. Dzięki niej z Warszawy do granicy polsko-litewskiej będziemy podróżować drogą ekspresową.

Via Baltica to część drogowa połączenia Polski z krajami bałtyckimi. Częścią kolejową jest modernizowana równoległa Rail Baltica, również współfinansowana z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

{"register":{"columns":[]}}