Szybsze i bezpieczniejsze podróże kolejowe z Warszawy do Białegostoku dzięki dofinansowaniu z instrumentu „Łącząc Europę”
28.08.2019
Na trasie Warszawa Rembertów - Białystok sprawniejsze zarządzanie ruchem oraz poprawę przepustowości zapewni system ERTMS/ETC – europejski system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dzisiaj umowę na realizację inwestycji, współfinansowanej ze środków UE. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister inwestycji i rozwoju Grzegorz Puda.
Przedsięwzięcie jest częścią projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”, którego wartość całkowita to ponad 235 mln euro.
"Inwestycja, na którą została dziś podpisana umowa powstanie przy wsparciu instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), jest ona częścią projektu kompleksowych prac modernizacyjnych na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew , który uzyskał dofinansowanie z CEF w wysokości ponad 179 mln euro. PKP PLK S.A jest największym beneficjentem CEF w całej Europie. Realizuje obecnie 21 projektów kolejowych przy wsparciu CEF. Łączna wartość tych inwestycji to około 4,6 mld euro, z czego dofinansowanie UE wynosi około 3,5 mld euro” - powiedział wiceminister Grzegorz Puda oraz dodał - "Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów, a tym samym przyczyni się do szybszej, bezpieczniejszej i przyjemniejszej podróży pasażerów kolei".
Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym
Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System) jest ujednoliconym systemem sterowania ruchem kolejowym umożliwiającym swobodne poruszanie się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw. System ERTMS/ETCS wpiera pracę maszynisty pociągu, poprzez przesyłanie do pojazdu informacji pozwalającej na bezpieczne prowadzenie pociągu. Maszynista na bieżąco otrzymuje informacje o aktualnym zezwoleniu na jazdę oraz dopuszczalnej prędkości na linii. System informuje również o lokalizacji innych pociągów, zamknięciu przejazdów, a także o każdej nieprzewidzianej przeszkodzie na trasie. Dzięki przesyłanym i analizowanym informacjom możliwa jest ciągła i automatyczna kontrola pracy maszynisty oraz automatyczne ograniczenie prędkości w przypadku braku reakcji maszynisty.
Instrument „Łącząc Europę”
Instrument „Łącząc Europę” jest programem unjnym wspierającym kluczowe inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną. Budżet CEF wynosi 30,4 mld euro z czego na transport przeznaczono najwięcej środków czyli 24 mld euro. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu.
Polska jest największym beneficjentem CEF Transport. Na chwilę obecną dofinansowanie otrzymało 56 projektów transportowych o łącznej wartości prawie 6 mld euro, w tym dofinansowanie CEF to około 4,2 mld euro. 21 spośród tych projektów o wartości ok. 4,6 mld euro oraz dofinansowaniu CEF ok. 3,5 mld euro realizowanych jest przez PKP PLK.