Tunel pod Ursynowem otwarty dla kierowców
20.12.2021
Minister Grzegorz Puda wziął udział w wydarzeniu, podczas którego Premier Mateusz Morawiecki otworzył fragment drogi ekspresowej S2 – od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa wraz z tunelem pod Ursynowem. - To kolejny element, tak ważnej przede wszystkim dla mieszkańców stolicy, Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja dofinansowana z Funduszy Europejskich i pieniędzy krajowych w znacznym stopniu przyczyni się do odciążenia centrum stolicy od nadmiernego ruchu drogowego – powiedział podczas otwarcia minister Grzegorz Puda.
Realizacja inwestycji usprawni połączenie pomiędzy dzielnicami miasta: Mokotowa, Ursynowa, Wawra oraz podniesie komfort jazdy użytkowników drogi. Bardzo ważnym elementem otwieranego dziś projektu jest tunel pod Ursynowem.
To obecnie najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce – 2,3 km. Nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu czuwa bez przerwy nowoczesna technologia
– przypomniał minister Grzegorz Puda.
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska” w ciągu drogi ekspresowej S2 to koszt ponad 4 mld zł.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przekazało na ten projekt 1,7 mld zł dofinansowania z funduszy europejskich
– podkreślił minister Grzegorz Puda.
S2 wpisuje się w większy unijny kontekst: droga położona jest w korytarzu Morze Północne-Bałtyk i jest częścią rdzenia transeuropejskiej sieci transportowej.
Tunel pod Ursynowem to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Nad bezpieczeństwem użytkowników ruchu czuwa nowoczesna technologia.
Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Tu przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.
Budynek został wybudowany również przy wsparciu środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), w projekcie pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I.
Nowoczesne systemy na bieżąco reagują na sytuację w tunelu. Sytuację non stop monitorować będą 134 kamery. Dostęp do monitoringu, oprócz Centrum Zarządzania Tunelem będzie miała Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
W ścianach tunelu ulokowano 28 nisz alarmowych. W każdej niszy alarmowej znajduje się telefon alarmowy, gaśnica, koc przeciwpożarowy, hydranty.
Miejsce przed wjazdem do tunelu może również pełnić rolę lądowiska dla helikopterów.