VIII posiedzenie Komitetu Monitorującego FERS
29.02.2024
W dniach 28-29 lutego 2024 r. w Warszawie odbyło się ósme posiedzenie Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Podczas posiedzenia podjęto decyzje w sprawie założeń 5 konkursów i 7 projektów niekonkurencyjnych w zakresie obszarów wsparcia dotyczących m.in. poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, innowacji społecznych, budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego, włączenia społecznego.
Na uwagę zasługuje konkurs „Dostępność szansą na rozwój 3” przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem konkursu jest wybranie beneficjentów, którzy będą realizować działania szkoleniowe i doradcze dotyczące dostępności i zasad uniwersalnego projektowania dla przedsiębiorców i ich pracowniczek i pracowników. Działania zaplanowane w ramach konkursu wynikają z rządowego programu wspierającego zapewnianie dostępności.
Natomiast w obszarze innowacji społecznych bardzo ważnymi inicjatywami są: projekt pt. „Uczelnie Przyszłości” planowany do realizacji przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w partnerstwie z uczelniami oraz konkurs pt. „Inkubator “zielonych” innowacji społecznych”.
Celem projektu NCBR jest przetestowanie i upowszechnienie na uczelniach różnego typu innowacyjnego modelu kształcenia opartego o autorskie projekty studentów. Studenci zdefiniują własne projekty naukowe w odpowiedzi na określone problemy społeczno-gospodarcze, a w proces kształcenia włączone również zostanie lokalne środowisko społeczno-biznesowe. Realizacja projektu pozwoli również na rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy, tzw. 4K tj. komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność.
Z kolei celem konkursu jest poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze społecznego wymiaru zielonej transformacji, zrównoważonego rozwoju oraz ochrony klimatu. Poszukiwane będą innowacyjne, modelowe rozwiązania, wpisujące się w idę Europejskiego Zielonego Ładu, dotyczące: nabywania lub podnoszenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji; zwiększania świadomości i kształtowania postaw; poprawy jakości życia i otoczenia lub obniżenia kosztów społecznych zielonej transformacji.