W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W międzynarodowym gronie o wsparciu dla dzieci i ich rodzin

24.09.2020

Edukacja, wsparcie osób młodych z niepełnosprawnościami i z zaburzeniami psychicznymi oraz godzenie życia rodzinnego z zawodowym to zadania, do których rząd przykłada ogromną wagę. To także priorytety Europejskiego Funduszu Społecznego wdrażanego w Polsce od 2004 roku. O tym między innymi mówiła minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas otwarcia konferencji „Budowanie koalicji międzysektorowej na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny”.

Od lewej napis: „Wyzwania demograficzne i zmiany jakie się w związku z nimi dzieją sprawiają, że dzieci i ich rozwój stają się jednymi z najważniejszych priorytetów dla Polski. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w opiekę i edukację dzieci. Jest to także jeden z priorytetów Europejskiego Funduszu Społecznego wdrażanego w Polsce od 2004 roku.”. Obok zdjęcie minister Jarosińskiej-Jedynak.

Minister podkreśliła, że środki unijne dla Polski na lata 2021-2027 będą stanowiły istotny wkład w  zwiększaniu dostępności opieki dla dzieci do lat 3 i upowszechnieniu edukacji przedszkolnej.

Wczesna edukacja i opieka nad najmłodszymi dziećmi  przyczyniają się do wzrostu aktywności zawodowej rodziców, pozwalając im na godzenie życia zawodowego z rodzinnym – mówiła minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Minister  dodała, że programując kolejną perspektywę finansową musimy objąć szczególną uwagą również uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.

Wyzwaniem, które musimy wspólnie podjąć jest pokonanie barier ograniczających uczniów w procesie edukacyjnym. Musimy tworzyć takie warunki  dla edukacji, z której będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani. Jest to jeden z priorytetów rządowego Programu Dostępność Plus. To także drogowskaz dla planowanych obecnie kierunków przyszłej interwencji funduszy europejskich – mówiła szefowa MFiPR.

Jarosińska-Jedynak przypomniała o Modelu Dostępnej Szkoły Podstawowej, który zawiera standardy dostępności, zarówno w obszarze architektoniczno-technicznym jak i edukacyjno-społecznym. Minister wyraziła nadzieję, że w przyszłości model ten stanie się praktyką wszystkich polskich szkół.

Szefowa MFiPR podkreśliła, że Fundusze Europejskie wspierają inicjatywy na rzecz osób z zaburzeniami i chorobami psychicznymi. Z Programu Wiedza Edukacja Rozwój finansowanych jest kilkanaście projektów o łącznej wartości około 200 milionów złotych, które testują różne modele wsparcia środowiskowego osób zdrowiejących.

Jedno z takich rozwiązań – Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży z warszawskich Bielan – stało się już standardem środowiskowej opieki psychiatrycznej i będzie wykorzystywane przez kolejne placówki.

Konferencja „Budowanie koalicji międzysektorowej na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny” odbywa się w dniach 24-25 września w formule online.

{"register":{"columns":[]}}