Wdrażanie dostępności w instytucjach publicznych. Konferencja we Wrocławiu
05.09.2023
Popularyzacja dobrych praktyk w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami to idea, która przyświecała cyklowi konferencji regionalnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Gospodarzem ostatniego spotkania był oddział ZUS w stolicy Dolnego Śląska. Wydarzenie, zorganizowane we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, otworzyła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Koordynowany przez MFiPR program Dostępność Plus, który w tym roku obchodzi pięciolecie działania, to pierwsze tak kompleksowe ujęcie tematyki dostępności w Polsce. Jego efektem są zmiany w wielu miejscach, takich jak urzędy, placówki ochrony zdrowia, dworce, muzea czy szkoły. Konsekwentnie niwelujemy bariery architektoniczne, cyfrowe oraz komunikacyjno-informacyjne
- powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Kluczową rolę w jego realizacji odgrywają zmiany systemowe, dokonywane głównie dzięki nowym rozwiązaniom legislacyjnym. Pierwsze dwie ustawy o zapewnianiu dostępności były przełomem w myśleniu i kreowaniu postaw wobec dostępności w rzeczywistości podmiotów publicznych w Polsce. Obecnie pracujemy już nad trzecią ustawą. Nowe przepisy będą dotyczyć dostępności niektórych produktów i usług w sektorze prywatnym.
Samo prawo i działania informacyjne nie wystarczą do realizacji celów postawionych w programie Dostępność Plus. Niezbędne są odpowiednie środki finansowe. Dziś już ponad 18 mld zł wydano na inwestycje wdrażające dostępność w praktyce
– podkreśliła Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Spotkanie we Wrocławiu było okazją do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Omówiono kwestię postępowań skargowych na brak dostępności. Przedstawiono narzędzia, które wspierają wdrażanie dostępności. Są nimi między innymi pożyczki z Funduszu Dostępności. Rozmawiano także o programach i projektach realizowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Organizacja cyklu konferencji w placówkach ZUS nie jest przypadkowa. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych już od lat wielu lat wspiera osoby z niepełnosprawnościami, a także ze szczególnymi potrzebami.
Wysoka, jakość naszych usług i dostępność sal obsługi klientów dla osób ze szczególnymi potrzebami w tym dla osób z niepełnosprawnościami są naszym priorytetem, dlatego równolegle rozwijamy nowe technologie i cyfryzację usług oraz intensywnie modernizujemy nasze budynki i usuwamy istniejące bariery architektoniczne. Zapewniamy dostępność cyfrową stron internetowych i aplikacji mobilnych oraz dostępność informacyjno-komunikacyjną. Pandemia pokazała jak ważna jest możliwość korzystania z e-usług, które zostały wprowadzone przez naszą instytucję. Klienci poprzez naszą platformę internetową PUE ZUS oraz aplikację mobilną mogą składać elektronicznie wnioski przez całą dobę niezależnie od godzin otwarcia urzędu
– powiedział Mariusz Jedynak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Stawiamy mocno na rozwiązania online na cyfryzację urzędu i nowoczesne technologie, ale nie rezygnujemy z tradycyjnej obsługi naszych klientów i nie zapominamy o naszych pracownikach starając się maksymalnie poprawiać ich warunki pracy
- dodał wiceprezes ZUS.