Wiceminister Marcin Horała na inauguracji Trasy Kaszubskiej
21.12.2022
W obecności wiceszefa MFiPR Marcina Horały została uruchomiona nowa droga ekspresowa S6 między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. Już wcześniej, bo od początku października 2022 r. kierowcy korzystali z odcinka drogi od Bożepola Wielkiego do Strzebielina. Teraz do ich dyspozycji jest już w sumie ok. 42 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Nowa droga ekspresowa S6 na odcinku Bożepole Wielkie-Gdynia ułatwi mieszkańcom Trójmiasta dostęp do zachodniej części woj. Pomorskiego i znacząco poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na tym odcinku. Inwestycja jest dofinansowana z unijnego programu POIiŚ na lata 2014-2020
– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
W uroczystości wzięli również udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister Piotr Muller oraz samorządowcy z Pomorza. Koszt inwestycji, na który składają się: projektowanie, wykup gruntów, nadzór i prace budowlano-montażowe, to ponad 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 984 mln zł.
Trzy odcinki realizacyjne
Droga ekspresowa S6 była podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
• Bożepole Wielkie - Luzino,
• Luzino – Szemud,
• Szemud - Gdynia
Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem - między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem - ma po trzy pasy i pas awaryjny. Ponadto, w ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone - Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. W styczniu 2023 r. zostaną udostępnione dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku). Powstały już na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo, wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa.
W ramach inwestycji zostało zbudowanych 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych obiektów jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. Przy okazji tego przedsięwzięcia wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej – drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.