Wirtualny spacer po przeszłości
17.09.2021
Inwestycje przyszłości chronią przeszłość. Bezcenne skarby wydobyte podczas prowadzenia prac archeologicznych poprzedzających inwestycje dofinansowane z Funduszy Europejskich można wciąż oglądać na wirtualnej wystawie "POIiŚ o przeszłości" online w formie spaceru 3D.
Gdyby nie fundusze unijne, które wspierają środki krajowe, nie mielibyśmy w Polsce tak wielu inwestycji. A z kolei gdyby nie one - nie byłoby tylu odkryć, ponieważ nigdy wcześniej badania archeologiczne w Polsce nie były prowadzone na tak dużą skalę
- mówił Waldemar Buda otwierając wystawę.
Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok umożliwiła odkrycie znalezisk związanych z działaniami wojennymi, przede wszystkim z okresu wojny polsko-bolszewickiej 1920 r. Inwestycja pozwoliła na odkrycie nieznanej historii dwóch żołnierzy Wojska Polskiego, którzy polegli podczas działań wojennych i zostali pochowani w Trzciance przy drodze Wyszków-Ostrów Mazowiecka.
Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m pozwoliła na wydobycie podwodnych skarbów z dna Odry. Wydobyte znaleziska, w tym z okresu drugiej wojny światowej to pozostałości m.in. bombardowania przez aliantów ciężkiego krążownika Lützow w Świnoujściu i zakładów benzyny syntetycznej w Policach oraz z okresu średniowiecza, z którego pochodzi znaleziony miecz, prawdopodobnie XII-wieczny.
Bezcenne dkrycie na stanowisku Bodzia podczas budowy autostrady A1, odcinek Toruń - Stryków, zmieniło wyobrażenie o przeszłości państwa polskiego. Odkryto tam pozostałości cmentarzyska elit państwa wczesnopiastowskiego z unikalnym i niezwykle bogatym wyposażeniem zmarłych. Bogactwo wyposażenia oraz cechy rytuału pogrzebowego wskazują, że pochowani tam zostali członkowie świeckiej elity państwa polskiego z czasów Bolesława Chrobrego. Wiele darów grobowych znajduje podobieństwo wśród artefaktów mających wschodnie (głównie Ruś Kijowska), skandynawskie, ale również południowe (Wielka Morawa) i zachodnie (państwo Franków) pochodzenie.
Bezcenne są także odkrycia artefaktów odnalezionych w trakcie prac budowy metra warszawskiego podczas budowy II linii metra. Niektóre z nich liczą nawet 132 tysiące lat! Są to szczątki zwierząt prehistorycznych - m.in. słonia leśnego i prażubra.
Program Infrastruktura i Środowisko wspiera ochronę dziedzictwa narodowego w Polsce. Dofinansowanie działalności Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków ma zoptymalizować i przyspieszyć proces inwestycyjny także w przypadku, gdy na plac budowy wkracza nadzór archeologiczny lub konserwatorski.
Organizatorem wystawy jest Departament Programów Infrastrukturalnych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Muzeum Niepodległości w Warszawie, Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie.