W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym o inwestycjach w nowoczesny transport

12.09.2019

„Investing in future transport” pod takim hasłem odbyła się 12 września br. w Warszawie konferencja zorganizowana przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). W jej inauguracji uczestniczył minister Jerzy Kwieciński, wiceprezes EBI Vazil Hudák i Witold Naturski zastępca dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Minister Jerzy Kwieciński stoi przy mównicy, za nim na tablicy wyświetlany jest napis z nazwiskami prelegentów, Vazil Huda, Jerzy Kwieciński, Witold Naturski.

Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Plan Junckera jest jednym ze źródeł finansowania ważnych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Pieniądze na ten cel w formie atrakcyjnie oprocentowanych pożyczek przyznaje bezpośrednio Europejski Bank Inwestycyjny.

Dzisiejsza konferencja poświęcona była dyskusjom o finansowaniu inwestycji transportowych, łączeniu finansowania projektów transportowych środkami z EBI i funduszami UE oraz zmieniającej się roli doradztwa i pomocy technicznej dla sektora transportu.

Minister Jerzy Kwieciński przypomniał, że Polska należy do czołówki krajów, które w największym stopniu otrzymują finansowanie z Planu Junckera.

Polska zajmuje 5-te miejsce w UE pod względem wysokości wsparcia pozyskanego z Planu Junckera. Europejski Bank Inwestycyjny przeznaczył ponad 17 milionów złotych na polskie inwestycje – podkreślił minister Kwieciński.

Największą polską inwestycją w sektorze transportu, której EBI udzielił kredytu w wysokości prawie 400 milionów złotych jest budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Wartość całkowita projektu w Krakowie wyniesie 916 milionów złotych.  Ogółem w 2018 roku kredyty od EBI dla sektora transportu wyniosły ponad 10 miliardów euro – dodał minister Kwieciński.

Minister Jerzy Kwieciński mówił również o przyszłej perspektywie UE i finansowaniu inwestycji transportowych.

 Polska bogaci się i rozwija, a to znaczy że w przyszłej perspektywie finansowej UE mimo tego, że nadal będziemy największym beneficjentem, otrzymamy mniej pieniędzy na politykę spójności. Duży apetyt na rozwój i nowe inwestycje nie zaspokoją środki unijne, będziemy musieli szukać dodatkowych źródeł finansowania. Sposobem na większą liczbę inwestycji mogą być łączone źródła. Finansowanie inwestycji środkami EBI można łączyć z dotacjami unijnymi – zaznaczył minister Kwieciński.

Plan Junckera to odpowiedź Komisji Europejskiej na spowolnienie gospodarcze  i jednocześnie sposób na rozruszanie inwestycji w Europie. Plan ma kilka filarów. Najważniejszy z nich to filar finansowy, w ramach którego Europejski Bank Inwestycyjny (duże inwestycje rządowe, samorządowe i prywatne) i banki krajowe (mniejsze projekty małych i średnich firm) udzielają atrakcyjnie oprocentowanych pożyczek. Plan powstał w czerwcu 2015 r. z inicjatywy Jeana-Claude'a Junckera, przewodniczącego KE.

{"register":{"columns":[]}}