Waloryzacja kontraktów utrzymaniowych, bezpieczeństwo i gotowość do zimy
04.11.2022
Podczas spotkania z branżą utrzymaniową, które odbyło się 26 października br., omówiliśmy m.in. zasady waloryzacji kontraktów oraz bezpieczeństwa prowadzonych prac. Rozmowy dotyczyły też stanu przygotowania do zimowego utrzymania dróg krajowych, szczególnie w kontekście sytuacji na rynku soli drogowej.
W wydarzeniu zorganizowanym w formule hybrydowej uczestniczyło łącznie ok. 90 osób. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm utrzymaniowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Ministerstwa Infrastruktury, Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, producenci i dostawcy soli drogowej oraz pracownicy GDDKiA.
4 października br. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Program zapewni stabilne finansowanie prac utrzymaniowych na drogach krajowych w perspektywie wieloletniej. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
System waloryzacji
14 października br. podpisaliśmy kolejne aneksy waloryzacyjne z wykonawcami inwestycji, które realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Programu budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Łącznie podpisaliśmy już aneksy dla 111 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej. Znając potrzeby rynku, rozpoczęliśmy również proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne.
Waloryzacja kontraktów utrzymaniowych dotyczy umów, które zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy. Obejmuje kontrakty, gdzie złożenie ofert lub podpisanie umowy miało miejsce przed 24 lutego 2022 r.
Waloryzacja przeprowadzana będzie w oparciu o koszyk utrzymaniowy, a jej limit wyniesie 10 proc. wynagrodzenia należnego wykonawcy. Aneksy zawierane będą na wniosek wykonawcy i obejmą umowy na usługi i roboty budowlane. Dopuszczamy również aneksowanie umów na dostawę, jeżeli obecna sytuacja geopolityczna miała na nie wpływ. Jeżeli wykonawca przekroczył czas na realizację umowy lub zlecenia z własnej winy, to za ten okres wynagrodzenie nie będzie waloryzowane. Wszystkie te zapisy dotyczyć będą również podwykonawców.
Wynagrodzenie waloryzowane będzie za wykonane prace (lub dostawy i zakupione materiały) od 24 lutego 2022 r. Oznacza to, że w przypadku podpisania aneksu możliwa jest sytuacja, w której wykonawcy zostanie dopłacone wynagrodzenie.
Do 24 października br. do GDDKiA wpłynęło 187 wniosków o waloryzację wynagrodzenia. 33 dotyczą umów inwestycyjnych, a 154 umów na prace utrzymaniowe. Obecnie wnioski są na etapie analizy i weryfikacji.
Diagnozę bieżących wyzwań branży utrzymaniowej, m.in. w zakresie zasad waloryzacji, przedstawiła w swoim wystąpieniu również Barbara Dzieciuchowicz, Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Szef GDDKiA, Tomasz Żuchowski, zaproponował stworzenie grupy roboczej, która przeanalizuje postulaty zgłoszone przez branżę.
Gotowi na zimę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
O standardach zimowego utrzymania sieci dróg krajowych pisaliśmy 14 października br. na naszej stronie internetowej.
W sezonie 2022/2023 do akcji zimowego utrzymania dróg w całym kraju przygotowanych jest 3000 pojazdów. Łączna ilość soli zgromadzona w magazynach wynosi ponad 464 tys. ton. Stanowi to 135 proc. średniego zużycia soli drogowej z ostatnich 10 lat. Łączna powierzchnia magazynowa jaką dysponujemy, może pomieścić ok. 529 tys. ton soli (ok. 463 tys. ton w magazynach GDDKiA i ok. 66 tys. ton u wykonawców ZUD). Oznacza to, że magazyny wypełnione są obecnie niemal w 88 proc.
Głos rynku
Podczas spotkania głos zabrali przedstawiciele producentów i dostawców soli drogowej - Kopalni Soli „Kłodawa” oraz KGHM Metraco. Potwierdzili oni pojawiające się w mediach informacje o braku dostaw soli ze wschodu Europy (dotąd sól sprowadzana była m.in. z Ukrainy i Białorusi). Zapewnili jednocześnie, że powstałą w ten sposób lukę branża stara się zapełnić poprzez zwiększenie produkcji krajowej oraz import soli spoza Europy.
Zdaniem dostawców soli, wiele zależy od pogody, jaka czeka nas zimą. Jeżeli temperatura i opady śniegu będą bliskie średniej z ostatniej dekady, wtedy soli drogowej powinno wystarczyć dla zapewnienia przejezdności na wszystkich drogach publicznych w Polsce (o tym, kto zarządza poszczególnymi kategoriami dróg publicznych, pisaliśmy m.in tutaj).
Remonty na drogach, oznakowanie a bezpieczeństwo pracowników i kierowców
Wskazaliśmy na przykłady nieprawidłowych działań wykonawców prac utrzymaniowych, takie jak pozostawianie czasowej organizacji ruchu po zakończeniu robót lub koszenie traw w okresie zimowym. Podkreśliliśmy też konieczność dostosowania czasu prowadzenia robót do rodzaju prac, które mają zostać zrealizowane, tak aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać kierowcom korzystanie z drogi. Istotne jest również pilnowanie czytelności oznakowania, informującego o zwężeniach i innego typu utrudnieniach.
Po raz kolejny podkreśliliśmy, jak ważna dla GDDKiA jest kwestia bezpieczeństwa. Bezwzględnie wymagamy od wykonawców m.in. prawidłowego opracowania projektów czasowych organizacji ruchu podczas prowadzenia prac utrzymaniowych, odpowiedniego zabezpieczenia pracowników służb drogowych czy właściwego oznakowania miejsc, w których prowadzone są prace. W przypadku wystąpienia nieprawidłowości, będziemy naliczać wykonawcom kary umowne, a w uzasadnionych przypadkach także informować o sprawie Policję. Bezpieczeństwo służb utrzymaniowych i użytkowników dróg jest dla nas priorytetem.
Co więcej, GDDKiA od czerwca 2020 roku współpracuje z powołanym do życia przez generalnych wykonawców realizujących inwestycje w Polsce Porozumieniem dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Z naszej inicjatywy rozszerzono zakres jego działań o prace utrzymaniowe. Informowaliśmy o tym na naszej stronie.
Przetargi ogłoszone i planowane
W 2022 r. ogłosiliśmy łącznie 86 przetargów na prace utrzymaniowe, z których 31 dotyczyło całorocznego utrzymania dróg, a 55 postępowań asortymentowych. Do końca roku planujemy ogłosić jeszcze dziewięć przetargów, z czego dwa dotyczyć będą całorocznego utrzymania dróg (woj. warmińsko-mazurskie i lubelskie), a siedem postępowań asortymentowych (woj. dolnośląskie, wielkopolskie, podlaskie i lubelskie).
Optymalizując procesy związane z utrzymaniem dróg krajowych, ograniczyliśmy częstotliwość koszenia roślinności niskiej, a także mycia znaków, tablic oraz ekranów akustycznych.
Materiały
Prezentacja GDDKiAPrezentacja_GDDKiA.pdf 2.81MB Prezentacja OIGD
Prezentacja_OIGD_2610.pdf 0.88MB