Deklaracja dostępności strony internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Data pierwszej publikacji strony internetowej: 2010-01-31.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-02-09.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
- Część opublikowanych plików nie jest dostępna cyfrowo. Serwis zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów word (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury) - lub są skanami dokumentów.
- Część dokumentów PDF posiada błędy w warstwie tekstowej (po skanowaniu/OCR),
- Dokumenty PDF nie są poprawnie odczytywane przez programy dla osób niewidzących (np. nieprawidłowo przygotowane tabele, wykresy, obrazki, brak sekcji nawigacyjnych, tytułu itp.),
- Brak audiodeskrypcji dla materiałów multimedialnych.
- Występują również częściowe problemy z kontrastem, zmianą wielkości czcionek, określeniem języka dla czytników po zmianie na angielski i sugestią korekty błędów.
- Występują niepoprawnie zastosowane nagłówki oraz problemy z kompatybilnością.
- Nie wszystkie teksty alternatywne są zbudowane poprawnie.
- Na stronie są przekierowania do podstron projektowych i innych serwisów Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, które nie są dostępne cyfrowo.
Wyłączenia:
- Mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Niniejsze oświadczenie sporządzono 2021-03-30. Deklarację sporządzono na podstawie audytu przeprowadzonego przez pomiot zewnętrzny. Oświadczenie zostało ostatnio poddane przeglądowi w dniu 07.08.2024 r.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Ewą Bakułą, koordynatorem dostępności w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska pod adresem mailowym: koordynator.dostepnosci@gdos.gov.pl
Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 22 310-67-33.
Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargi na brak zapewnienia dostępności można składać:
- pisemnie na adres: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Al. Jerozolimskie 136, 02-305 Warszawa, bądź bezpośrednio w siedzibie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w godzinach 8.00-16.00
w Al. Jerozolimskich 136, 02-305 Warszawa.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji.
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej żądanie,
- wskazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub element strony internetowej lub aplikacji mobilnej chodzi,
- sposób kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje wnoszącego żądanie o przyczynach opóźnienia oraz kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji. W przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości uzyskania żądanej informacji skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska mieści się w przy Al. Jerozolimskich 136, 02-305 Warszawa.
- Budynek przy Al. Jerozolimskich 136 jest częściowo dostosowany do wymogów osób ze szczególnymi potrzebami.
- Urząd mieści się w kompleksie budynków Eurocentrum Office Complex w biurowcu Eurocentrum Alfa (piętro 7, część 11,12 i 13).
- Urząd znajduje się w odległości około 500 metrów od dworca PKP Warszawa Zachodnia, co umożliwia dostęp kolejką WKD i SKM, koleją PKP. Możliwy jest dojazd komunikacją miejską lub transportem własnym. W bliskiej okolicy znajduje się przystanek „Grzymały-Sokołowskiego”. Dla osób poruszających się na rowerach zainstalowane są stojaki na rowery.
- Przed budynkiem znajduje się parking publiczny z wyznaczonymi 5 miejscami parkingowymi dla osób z niepełnosprawnością. Miejsca parkingowe oznakowane są znakami poziomymi i pionowymi.
- Brak jest istotnej różnicy poziomów przed wejściami do budynku.
- Wejście główne do budynku zostało wyposażone w drzwi obrotowe oraz drzwi rozwierane, otwierane na wniosek przez pracowników ochrony/recepcji. Przy drzwiach nie ma przycisku do wezwania pracownika recepcji.
- Recepcja znajduje się na wprost wejścia do budynku; część blatu recepcji jest obniżona i dostosowana dla osób poruszających się na wózkach, można tam uzyskać informacje dotyczące poruszania się po budynku.
- W recepcji biurowca dostępne są pętle indukcyjne dla użytkowników aparatów słuchowych z wbudowanym mikrofonem.
- Pracownicy ochrony/recepcji są odpowiednio przeszkoleni i przygotowani do niesienia pomocy osobom z niepełnosprawnością ruchu, słuchu i wzroku.
- W kancelarii na 7 piętrze znajduje się pętla indukcyjna (drzwi kancelarii są oznaczone piktogramem ucha). Urządzenie jest mobilne i może być wykorzystane w każdym z pomieszczeń w naszym Urzędzie.
- Osoby głuche i słabosłyszące mogą skorzystać z pomocy tłumacza online Polskiego Języka Migowego (PJM) i Systemu Językowo-Migowego (SJM) podczas kontaktu z pracownikiem Urzędu. Skorzystanie z usługi jest bezpłatne i nie wymaga wcześniejszego umawiania się.
-
Z usługi można skorzystać na dwa sposoby:
- poprzez zgłoszenie się osoby głuchej/słabosłyszącej ze swoją sprawą do Urzędu, gdzie znajduje się oznakowane stanowisko z dostępem do usługi (kancelaria 7 piętro), ale także z poziomu komputera każdego pracownika. Pracownik połączy się z tłumaczem języka migowego. Tłumacz będzie pośredniczył w rozmowie między osoba głuchą a urzędnikiem. Rozmowa odbywa się w czasie rzeczywistym,
- bez wychodzenia z domu z poziomu strony internetowej Urzędu: https://www.gov.pl/gdos. Usługa oznaczona jest międzynarodowym symbolem pomocy osobom Głuchym w postaci migających dłoni. Wystarczy posiadanie sprzętu komputerowego wyposażonego w kamerę oraz podłączenie do Internetu. Usługa jest dostępna po kliknięciu w ikonę dwóch dłoni. Kliknięcie wywołuje połączenie z tłumaczem, który pośredniczy w rozmowie telefonicznej z pracownikiem Urzędu.
- Osoba uprawniona (głucha, słabosłysząca, z niedosłuchem) w kontaktach z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska ma prawo do skorzystania z pomocy osoby asystującej lub przybranej.
- Przed holem windowym znajdują się bramki systemu kontroli dostępu. W każdym zespole takich bramek zapewniono jedną szerszą, dostosowaną dla osób poruszających się na wózku, otwieraną na wniosek przez pracowników ochrony/recepcji.
- Wszystkie kondygnacje dostępne są za pomocą dźwigów osobowych oraz klatek schodowych.
- Wymiary wind dostosowane są do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
- Drzwi i przejścia posiadają minimalną szerokość 90 cm, przy uwzględnieniu powierzchni manewrowej, umożliwiającą skorzystanie z przejścia osobie z niepełnosprawnościami.
- Na 11 piętrze znajduje się toaleta przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami. W toalecie zapewniono miejsce manewrowe dla osoby poruszającej się na wózku. Zainstalowany jest system przyzywający pomoc oraz pochwyty. W pasażu na parterze biurowca są dostępne toalety dla osoby poruszającej się na wózku, w ogólnodostępnych miejscach do których prowadzą piktogramy.
- Na każdym piętrze szerokość korytarza pozwala na swobodne manewrowanie osobom poruszającym się na wózkach.
- Przy wejściu na każdym piętrze zamontowano domofon, który znajduje się na wysokości dostosowanej dla osoby poruszającej się na wózku.
- Nie zapewniono informacji na temat rozkładu pomieszczeń w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.
- Zapewniono ewakuację osobom ze szczególnymi potrzebami przy użyciu krzeseł ewakuacyjnych.
- Światło w częściach ogólnodostępnych oraz w toaletach uruchamiane jest na stałe lub automatycznie.
- Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Na 12 piętrze zapewniono pokój rodzica z dzieckiem.
- Budynek jest chroniony przez całą dobę.