Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia: „Budowa i eksploatacja pierwszej w Polsce Elektrowni Jądrowej, o mocy elektrycznej do 3750 MWe, na obszarze gmin: Choczewo lub Gniewino i Krokowa”, planowanego do realizacji w wariancie 1 – lokalizacja Lubiatowo-Kopalino, podwariant techniczny 1A
17.01.2025
Decyzją z 16 stycznia 2025 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w części i w tym zakresie orzekł, a w pozostałej części utrzymał w mocy decyzję GDOŚ z 19 września 2023 r., znak: DOOŚ-OA.4205.1.2015.125, o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce Elektrowni Jądrowej, o mocy elektrycznej do 3750 MWe, na obszarze gmin: Choczewo lub Gniewino i Krokowa”, planowanego do realizacji w wariancie 1 – lokalizacja Lubiatowo-Kopalino, podwariant techniczny 1A. Powodem uchylenia części dwóch punktów decyzji GDOŚ z 19 września 2023 r. były popełnione wcześniej omyłki pisarskie.
Po ponownym rozpoznaniu sprawy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, że zaskarżona decyzja jest prawidłowa.
Podczas przeprowadzonej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko GDOŚ szczegółowo przeanalizował m.in.:
- wariantowanie przedsięwzięcia,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na powierzchnię ziemi (ukształtowanie terenu, glebę i ziemię), zabytki i krajobraz kulturowy,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w związku z wytwarzaniem i gospodarowaniem odpadami oraz odpadami promieniotwórczymi,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w związku z wprowadzaniem gazów i pyłów do powietrza oraz emisją hałasu,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na klimat,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w związku z emisją pól elektromagnetycznych (PEM) oraz radiacją,
- ocenę zagrożeń dla eksploatacji elektrowni jądrowej związanych z warunkami sejsmicznymi i tektonicznymi,
- oddziaływanie przedsięwzięcia w zakresie emisji drgań,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na wody podziemne, wody powierzchniowe śródlądowe i wody morskie, w tym jednolite części wód oraz wpływ na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych,
- oddziaływanie przedsięwzięcia na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt objętych ochroną, korytarze ekologiczne oraz obszary objęte ochroną w ramach Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000.
Do tych zagadnień, a także przedłożonych ekspertyz Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska odniósł się w uzasadnieniu decyzji. GDOŚ odniósł się także do każdego z zarzutów przedstawionych przez stowarzyszenia i uzasadnił odmowę ich uwzględnienia.
Zdaniem GDOŚ złożony raport spełnia wymogi wynikające z przepisów prawa. Ponadto przeprowadzona przez GDOŚ ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wykazała, że realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia, przy zachowaniu wskazanych w raporcie rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, a także przy spełnieniu środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nie będzie wiązała się z wystąpieniem znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nie stwierdził również nieprawidłowości przy udziale społeczeństwa, które uzasadniałyby uchylenie decyzji z 19 września 2023 r.
Natomiast zarzuty dotyczące braku analizy wydobywania, składowania i transportu materiałów i odpadów promieniotwórczych, budowy składowiska odpadów promieniotwórczych, kwestii infrastruktury drogowej i kolejowej niezbędnej do realizacji planowanego przedsięwzięcia, a także spadku wartości nieruchomości wykraczały poza zakres postępowania rozstrzyganego decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach i nie zostały uwzględnione.