W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wsparcie systemu OOŚ

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska realizuje zadanie Wsparcie systemu ocen oddziaływania na środowisko i obszary Natura 2000 w ramach programu priorytetowego nr 5.1.1 Wsparcie Ministra Środowiska w zakresie realizacji polityki ekologicznej państwa Część 1) Ekspertyzy, opracowania, realizacja zobowiązań międzynarodowych. Zadanie jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.        

Szkolenia i warsztaty

Publikacje

Baza danych OOŚ 

Celem realizacji zadania jest ujednolicenie podejścia merytorycznego oraz interpretacji przepisów w systemie oceny oddziaływania na środowisko i obszarów Natura 2000 (tzw. system ooś) na poziomie krajowym. Wynika to z ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, która wyznaczyła kierunek działań zmierzających do usprawnienia procesu zarządzania środowiskiem w Polsce.

Kompleksowe podejście Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz 16 regionalnych dyrekcji ochrony środowiska umożliwiło wypracowanie jednolitych zasad i dobrych praktyk dla prowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, a także szczegółowych założeń do kształtowania instrumentów wsparcia systemu ooś oraz jego roli w procesie inwestycyjnym.

Realizacja programu priorytetowego umożliwiła stworzenie jednej płaszczyzny metodycznej dla systemu ooś, zarówno dla pracowników organów zaangażowanych w procedury oceny oddziaływania na środowisko, jak również dla odbiorców zewnętrznych, czyli inwestorów, podmiotów sporządzających prognozy lub raporty o oddziaływaniu na środowisko, społeczeństwa, organizacji i stowarzyszeń ekologicznych, uczniów i studentów, wykładowców i szkoleniowców.

Programem objęto następujące obszary systemu ooś:

  • podniesienie standardów jakości dokumentacji sporządzanej w ramach postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym prognoz o oddziaływaniu na środowisko (prognoza ooś) i raportów o oddziaływaniu na środowisko (raport ooś), a w szczególności wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • kształcenie pracowników i propagowanie wiedzy w zakresie oceny oddziaływania na środowisko wśród odbiorców zewnętrznych takich jak: inwestorzy, podmioty sporządzające raporty ooś;
  • usprawnienie procesu inwestycyjnego w przedmiocie oceny oddziaływania na środowisko, co stanowi wypadkową standardów jakości dokumentacji i kształcenia. Od dobrej jakości dokumentacji (szczególnie raportów ooś) i doświadczenia pracowników zależy jakość i tempo podejmowanych rozstrzygnięć oraz decyzji. W tym zakresie szczególnie ważne jest podniesienie świadomości inwestorów na temat roli raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i ich znaczenia w podejmowaniu decyzji przez organy;
  • poprawienie skuteczności absorpcji środków UE poprzez poprawne przeprowadzenie procedury, której skutkiem będzie właściwie wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z wymaganiami standardów UE;
  • prowadzenie platformy informatycznej służącej do składowania, przetwarzania i analizy danych, w tym danych o dokumentacji, dotyczących ocen oddziaływania na środowisko (ooś);
  • monitorowanie systemu ocen oddziaływania na środowisko w skali całego kraju.

Schemat systemu wsparcia ocen oddziaływania na środowisko

Kompleksowe podejście do oceny oddziaływania na środowisko obejmuje m.in.:

  • strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko;
  • ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  • ocenę oddziaływania na obszary Natura 2000;
  • transgraniczne oddziaływania na środowisko;
  • przeglądy ekologiczne.

W ramach wymienionych elementów systemu ooś występują problemy dotyczące:

  • oddziaływań skumulowanych;
  • prognozowania i oceny oddziaływań w zależności od rodzaju dokumentu strategicznego lub inwestycji;
  • monitoringu wpływu inwestycji na środowisko;
  • analiz porealizacyjnych;
  • udziału i roli społeczeństwa w ochronie środowiska oraz w procesie inwestycyjnym (opracowywanie dokumentów, podejmowanie decyzji);
  • identyfikacji nieprzewidzianych negatywnych skutków realizacji inwestycji na jak najwcześniejszym etapie;
  • oceny rozwiązań alternatywnych;
  • funkcjonowania odpowiednich organów administracji prowadzących bądź uczestniczących w ocenie oddziaływania na środowisko;
  • zadań Krajowej i regionalnych komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko.

Dokumenty do pobrania:

Sprawozdanie z seminarium szkoleniowego nt pozyskiwania gazu łupkowego w Polsce - 15-16 listopada 2010 r.

Publikacja Rzadkie i zagrożone gatunki ptaków w Polsce

Publikacja Gatunki ptaków o znaczeniu wspólnotowym w Polsce

Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach

Monitoring ptaków wodno - błotnych w okresie wędrówek

Zmiany w postępowaniach administracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko

Ochrona środowiska przed polami elektromagnetycznymi. Informator dla administracji samorządowej

Analiza prawna orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego w powiązaniu z orzeczeniami wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie ocen oddziaływania na środowisko w sprawach wszczętych po 28 lipca 2005 r.  Zasięg oddziaływania przedsięwzięć na środowisko Udział społeczeństwa Podanie informacji do publicznej wiadomości

Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko - przewodnik po rozporządzeniu Rady Ministrów

Formularz realizacji przedsięwzięć dotyczących bezpieczeństwa_wzór zgłoszenia art. 72 ust. 9 ustawy ooś

{"register":{"columns":[]}}