Powrót

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, jest decyzją administracyjną wydawaną przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego (właściwy organ) i uprawniającą do prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych, na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

Proces obsługi sprawy o zmianę zezwolenia na wytwarzanie  produktu leczniczego odbywa się na zasadach, w trybie oraz w terminach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne oraz ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks  postępowania administracyjnego.

Stronom postępowania zapewnia się czynny udział na każdym etapie postępowania. Na każdym etapie postępowania, gdy wniosek spełnia wymogi formalne, strona może zwrócić się do organu z wnioskiem o zawieszenie postępowania, o ile nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu. Podjęcie postępowania następuje na pisemny wniosek strony w ciągu 3 lat od daty zawieszenia postępowania. Jeżeli w tym terminie strona nie zwróci się o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane.

Z uwagi na fakt, iż od 1 stycznia 2025 roku podmioty objęte ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych wdrażają rozwiązania techniczne i organizacyjne niezbędne do stosowania systemu e-Doręczeń, zasady dotyczące formy złożenia wniosku oraz sposób doręczenia przez organ wezwań, zaświadczeń i decyzji, opisane na stronie urzędu, mogą ulec zmianie. Kwestie doręczeń regulują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz w ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Proces obsługi sprawy

Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych odbywa się na wniosek przedsiębiorcy.

Wniosek należy przygotować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych (Załącznik nr 1 do bieżącego artykułu). W celu poprawnego wypełnienia wniosku proszę zapoznać się z częścią artykułu pt. „Wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania wniosku i przygotowania dokumentów”.

Do wniosku należy dołączyć  następujące dokumenty:

  • dokumenty, które potwierdzają zakres wnioskowanych zmian,
  • Dokumentację Główną Miejsca Prowadzenia Działalności, opracowaną zgodnie z załącznikiem nr 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r.  w sprawie Dobrej Praktyki Wytwarzania,
  • listę zawierającą nazwę, dawkę i postać farmaceutyczną wytwarzanych lub importowanych produktów leczniczych,
  • jeżeli wniosek dotyczy rozszerzenia w zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych weterynaryjnych i wcześniej nie były wytwarzane produkty lecznicze weterynaryjne -  oświadczenie stwierdzające, że wnioskodawca spełnia wymogi określone w art. 93 i 97 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE,  
  • dowód wniesienia opłaty za złożenie wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych.

 Do wniosku zaleca się również przedłożenie:

  • aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub wydruk z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego lub wydruk Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), aktualny na dzień składania wniosku,
  • pisma zawierającego służbowe dane osoby upoważnionej do kontaktu w tej sprawie np. telefon, e-mail.

Wniosek oraz pisma i dokumenty należy złożyć w wersji papierowej albo przesłać na adres organu - do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego w wersji papierowej lub elektronicznej za pomocą systemu e-Doręczeń albo za pomocą  ePUAP (do 31 grudnia 2025 r.).

Wniosek oraz pisma w tym dokumenty podlegają sprawdzeniu w urzędzie pod względem formalnym, a następnie dokonuje się oceny merytorycznej zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, przy czym weryfikacja merytoryczna następuje po pozytywnej ocenie formalnej.

W przypadku stwierdzenia braków formalnych, do wnioskodawcy kierowane jest wezwanie do uzupełnienia braków, z określeniem terminu na ich uzupełnienie (nie krótszy niż 7 dni, od dnia dostarczenia wezwania).

Jeżeli wniosek wymaga uzupełnień koniecznych do oceny merytorycznej, sformułowane zostaje wezwanie do złożenia pisemnych wyjaśnień w wyznaczonym terminie, z określeniem terminu na ich uzupełnienie (nie krótszy niż 7 dni, od dnia dostarczenia wezwania).

Wnioskodawca powinien uzupełnić braki formalne i przesłać uzupełnienia, w terminie określonym w wezwaniu, na adres organu - do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, w wersji papierowej lub elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia przez wnioskodawcę braków formalnych, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, zgodnie z art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego. Niezłożenie wyjaśnień w wymaganym terminie może stanowić przesłankę do wydania decyzji o odmowie zmiany zezwolenia.

W toku postępowania o zmianę zezwolenia, Główny Inspektor Farmaceutyczny może:

  • wezwać pisemnie wnioskodawcę o  przedłożenie dodatkowych dokumentów i/lub złożenie wyjaśnień w sprawie w określonym terminie, przy czym  niezłożenie wyjaśnień w  określonym terminie może stanowić przesłankę do wydania decyzji o odmowie zmiany zezwolenia,
  • wystąpić do innych organów celem uzyskania opinii, dokumentów lub wyjaśnień,
  • przeprowadzić inspekcję w przedmiocie kontrolnego sprawdzenia faktów, , czy wnioskodawca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej zezwoleniem; w takim przypadku wnioskodawca odrębnym pismem zostanie poinformowany o terminie inspekcji.

Do postępowania stosuję się m. in. art. 75 ust. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi, że „jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem”. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.

Przed wydaniem decyzji, wnioskodawca otrzymuje zawiadomienie o zamiarze zakończenia postępowania oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w określonym terminie.

Główny Inspektor Farmaceutyczny wydaje decyzję o zmianie lub o odmowie zmiany zezwolenia po dokonaniu oceny czy wnioskodawca dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami oraz urządzeniami technicznymi i kontrolnymi niezbędnymi do wytwarzania lub importu, kontroli i przechowywania produktów leczniczych oraz czy zatrudnia Osobę Wykwalifikowaną. Decyzja jest wydawana po otrzymaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru zawiadomienia oraz po upłynięciu terminu określonego w zawiadomieniu, przy czym czynności organu mogą być podjęte przed upływem terminu określonego w zawiadomieniu, jeśli wnioskodawca zrezygnował z przysługującego mu prawa i powiadomił o tym fakcie organ na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznie.

Decyzja jest wysłana do wnioskodawcy na adres do doręczeń elektronicznych albo adres siedziby firmy lub adres wskazany w sprawie do doręczeń, zgodnie z przepisami Rozdziału 8 Kodeks postępowania administracyjnego. Możliwy jest również odbiór osobisty dokumentów w siedzibie Urzędu przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy lub legitymującą się odpowiednim pełnomocnictwem.

Zmiany w zezwoleniu podlegają wpisowi do Rejestru wytwórców i importerów produktów leczniczych.

Wyjaśnienia dotyczące sposobu wypełniania wniosków i przygotowania dokumentów

  • Wniosek i pismo adresowane do Głównego Inspektora Farmaceutycznego przedkładane w toku rozpatrywania sprawy muszą być podpisane przez osobę/osoby upoważnione do reprezentowania wnioskodawcy zgodnie z wpisem do rejestru przedsiębiorców, tj.  KRS albo CEiDG, lub osobę działającą na podstawie stosownego pełnomocnictwa podpisanego przez osobę/osoby wskazaną/e w KRS.
  • Nazwa podmiotu powinna być podawana zgodnie z wpisem w KRS lub CEiDG.
  • Dokumenty lub uwierzytelnione kopie tych dokumentów składa się w postaci papierowej lub elektronicznej, przy czym kopie w postaci elektronicznej uwierzytelnia się i opatrując kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
  • Szczegółowe wytyczne dotyczące uzupełnienia informacji o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych  zostały zamieszczone w Załączniku nr 2 do bieżącego artykułu.
  • We wniosku w punkcie Informacja o rodzaju wnioskowanych zmian należy podać numer i datę wydania aktualnego zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego oraz szczegółowo opisać zakres wnioskowanych zmian.
  • W punkcie Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych należy wskazać zakres aktualnie posiadanego zezwolenia z uwzględnieniem wnioskowanych zmian (dotyczy to również treści w pozycji: Zastrzeżenia lub uwagi wyjaśniające dotyczące operacji wytwórczych/ Zastrzeżenia lub uwagi wyjaśniające dotyczące operacji importowych).
  • Wytyczne w zakresie uzupełniania punktów dotyczących listy produktów leczniczych wytwarzanych/importowanych/badanych zostały zamieszczone w Załączniku nr 3 do bieżącego artykułu. Na listach produktów leczniczych/badanych produktów leczniczych, w punktach 5 - 8 wniosku, należy uwzględnić wszystkie wytwarzane/importowane produkty, z uwzględnieniem produktów wprowadzanych wnioskowaną zmianą zezwolenia.

Informacje o pełnomocnictwach

Zgodnie z art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku reprezentowania przedsiębiorcy przez pełnomocnika do akt sprawy należy złożyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.

Pełnomocnictwo powinno zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy (firmę przedsiębiorcy i adres siedziby, odpowiednio numer KRS i/lub NIP),
  • imię i nazwisko, PESEL lub inne dane identyfikujące w sposób jednoznaczny osobę lub osoby upoważnione do działania w imieniu przedsiębiorcy (dane pełnomocnika),
  • pełnomocnictwo może być ogólne, ograniczone, czasowe lub nie. Pełnomocnictwa udzielane są bezterminowo lub na określony czas, po którego upływie upoważnienie automatycznie wygasa,
  • datę udzielenia pełnomocnictwa,
  • zakres przedmiotowy pełnomocnictwa - treść pełnomocnictwa powinna określać zakres czynności, jakich może dokonywać pełnomocnik w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo może obejmować dokonanie konkretnej czynności w toku postępowania, dokonanie tylko niektórych czynności (np. złożenia wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, przegląd akt sprawy nr .., odbiór decyzji w przedmiocie zmiany zezwoelnia na wytwarzanie lub import, reprezentowanie przedsiębiorcy przez Głównym Inspektorem Farmaceutycznym  itp.), jak i działanie w imieniu przedsiębiorcy w toku całego postępowania o wydanie albo zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego,
  • podpis wnioskodawcy lub osoby/osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy (zgodnie z KRS).

Pełnomocnictwo powinno być złożone w języku polskim, bądź przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

Do pełnomocnictwa należy załączyć dokumentację potwierdzającą, że osoba/osoby udzielające pełnomocnictwa w imieniu przedsiębiorcy były do tego uprawnione w dniu udzielania pełnomocnictwa (jeżeli nie wynika to z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.

Termin realizacji

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy Prawo Farmaceutyczne Główny Inspektor Farmaceutyczny wydaje decyzję o zmianie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych bądź decyzję o odmowie zmiany zezwolenia w ciągu 30 dni, licząc od dnia złożenia wniosku.

Bieg terminu zostaje wstrzymany, w przypadku wysłania do Strony wezwania do uzupełnienia braków, złożenie wyjaśnień lub w przypadku zawieszenia postępowania.

W uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia wniosku może ulec przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne 60 dni, o czym Wnioskodawca zostanie poinformowany odrębnym pismem.

Opłaty

  • Opłata za wniosek o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import jest naliczana na podstawie rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania opłat za złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego albo o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego . Opłatę należy wnieść na konto bankowe Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego: NBP o/o w Warszawie nr: 30 1010 1010 0056 2722 3100 0000
  • Opłata za pełnomocnictwo jest naliczana na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłatach skarbowych. Wysokość opłaty za  pełnomocnictwo wynosi 17 zł. Opłatę skarbową za udzielone pełnomocnictwo należy uiścić zgodnie z informacjami podanymi w poniższym linku.

Nieuiszczone opłaty podlegają ściągnięciu w trybie przepisów postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Informacje na temat wprowadzania danych do unijnej bazy EudraGMDP

Główny Inspektor Farmaceutyczny nie wprowadza do unijnej bazy EudraGMDP:

  • nazwy podmiotu,
  • adresu siedziby podmiotu,
  • danych adresowe miejsc prowadzenia działalności.

W związku z powyższym, przed złożeniem wniosku o zmianę zezwolenie na wytwarzanie lub import produktu leczniczego (jeżeli dany podmiot i miejsca prowadzenia działalności nie są zarejestrowane w unijnym systemie OMS albo jeśli informacje w tym systemie nie są aktualne), podmiot powinien złożyć wniosek do Europejskiej Agencji Leków w celu zaktualizowania wyżej wymienionych danych w systemie OMS. Szczegółowe informacje dotyczące rejestracji albo zmiany danych w systemie OMS zawiera komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia  20 grudnia 2021 r.

Brak zarejestrowania podmiotu i danego miejsca prowadzenia działalności w systemie OMS lub aktualizacji danych administracyjnych np. ze zmiany nazwy podmiotu uniemożliwiają wprowadzenie innych danych zawartych w zezwoleniu na wytwarzanie lub import produktu leczniczego, do unijnej bazy EudraGMDP.

Szczegółowe informacje na temat systemu OMS dostępne są w poniższych linkach:
 

Podstawy prawne

  • ustawa - Prawo farmaceutyczne;
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE;
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie wysokości i sposobu pokrywania kosztów przeprowadzania inspekcji u wytwórcy lub importera produktów leczniczych przez inspektorów do spraw wytwarzania Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego;
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania opłat za złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego albo o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego;
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej;
  • Compilation of Community Procedures on Inspections and Exchange of Information.

Informacji w sprawach dotyczących zmiany zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego udziela Departament Inspekcji – telefon: +48 22 4410705, mail: gif@gif.gov.pl

Materiały

Załacznik nr 1 - Wniosek do Głównego Inspektora Farmaceutycznego o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o zmianę zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych (Dz.U. 2019 poz. 829)
2019​_Wzor​_wniosku​_o​_zmiane​_MIA​_05​_2019​_(1).docx 0.05MB
Załącznik nr 2 - Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych
Załącznik​_nr​_2Informacja​_o​_zakresie​_wytwarzania​_lub​_importu​_produktów​_leczniczych.pdf 0.79MB
Załącznik nr 3 - Wytyczne dotyczące uzupełniania list produktów leczniczych
Załącznik​_nr​_3Wytyczne​_dotyczące​_uzupełniania​_list​_produktów​_leczniczych(2).pdf 0.55MB
Załącznik nr 4 - Informacja o zakresie wytwarzania lub importu produktów leczniczych - osocze do frakcjonowania
Załacznik​_nr​_4Informacja​_o​_zakresie​_wytwarzania​_lub​_importu​_produktów​_leczniczych​_​_osocze​_do​_frakcjonowania.pdf 0.53MB
Załącznik nr 5 - Wytyczne dotyczące uzupełniania list produktów leczniczych - osocza do frakcjonowania
Załacznik​_nr​_5Wytyczne​_dotyczące​_uzupełniania​_list​_produktów​_leczniczych​_​_osocza​_do​_frakcjonowania(1).pdf 0.54MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
24.02.2020 14:08 Dominika Walczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Katarzyna Lipińska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 20.0 19.05.2025 12:59 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 19.0 15.05.2025 09:53 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 18.0 26.09.2024 10:03 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 17.0 26.09.2024 09:52 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 16.0 25.09.2024 15:00 Mateusz Klimczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 15.0 05.01.2024 13:52 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 14.0 21.08.2023 13:20 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 13.0 08.05.2023 09:22 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 12.0 26.04.2023 09:52 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktu leczniczego 11.0 23.06.2022 10:08 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 10.0 15.06.2022 13:42 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 9.0 03.01.2022 12:33 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 8.0 02.11.2021 15:39 Małgorzata Gajęcka
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 7.0 03.08.2021 14:40 Michał Oliwiński
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 6.0 03.08.2021 14:40 Michał Oliwiński
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 5.0 12.07.2021 16:17 Jacek Piliszczuk
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 4.0 03.02.2021 14:11 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 3.0 09.09.2020 09:44 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 2.0 14.04.2020 11:37 Dominika Walczak
Zmiana zezwolenia na wytwarzanie lub import produktów leczniczych 1.0 24.02.2020 14:08 Dominika Walczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}