Obowiązki nakładane przez rozporządzenie
Rozporządzenie REACH wprowadziło liczne zmiany w prawodawstwie dotyczącym chemikaliów. Zasadniczym zwrotem w podejściu do kwestii nadzoru nad bezpieczeństwem chemicznym jest przeniesienie ciężaru wykonywania oceny ryzyka dla substancji chemicznych z państw członkowskich na przedsiębiorców. Zmieniły się przepisy odnośnie wprowadzania substancji chemicznych na rynek. Pojawił się między innymi obowiązek rejestrowania substancji chemicznej w jej postaci własnej, w mieszaninie, czy w wyrobie, jeżeli wielkość jej produkcji lub importu wynosi co najmniej 1 tonę/rok.
Jednym z nowych wymogów rozporządzenia REACH dot. przedsiębiorców jest sporządzanie w określonych sytuacjach raportów bezpieczeństwa chemicznego oraz scenariuszy narażenia.
Inne główne elementy systemu REACH to:
- ocena informacji dotyczących substancji i/lub dokumentacji rejestracyjnej przez odpowiednie organy;
- procedury udzielania zezwoleń na wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji stwarzających bardzo duże zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska;
- wprowadzenie ograniczeń produkcji, obrotu i stosowania niektórych substancji chemicznych.
System REACH, przewiduje także szereg obowiązków dla państw członkowskich, przede wszystkim:
- zgodnie z art. 121, konieczne jest powołanie właściwego organu lub organów odpowiedzialnych za wykonywanie zadań przydzielonych państwom członkowskim na mocy rozporządzenia oraz za współpracę z Komisją Europejską i Europejską Agencją Chemikaliów we wdrażaniu rozporządzenia;
- zapewnienie właściwym organom odpowiednich zasobów gwarantujących terminowe wypełnianie zadań przewidzianych przepisami rozporządzenia;
- zgodnie z art. 125 obowiązkiem jest zapewnienia przez państwa członkowskie odpowiedniego systemu kontroli urzędowych i innych działań;
- zgodnie art. 124 obowiązkiem jest utworzenie krajowych centrów informacyjnych, zapewniających zainteresowanym stronom porady dotyczące ich odpowiedzialności i obowiązków wynikających z rozporządzenia.