Zadania GIOŚ
Departament Inspekcji działa w imieniu Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i jest organem drugiej instancji uprawnionym do rozpatrywania orzeczeń wydawanych przez Wojewódzkich Inspektorów Ochrony Środowiska w sprawach z zakresu emisji hałasu do środowiska.
Podstawę do wykonywania zadań i orzekania stanowią:
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska;
- ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Do zadań Departamentu Inspekcji w zakresie kontroli przestrzegania przepisów dot. emisji hałasu do środowiska należy również:
- opracowanie kierunków działania IOŚ;
- opracowywanie ogólnopolskich celów kontroli oraz przygotowanie wytycznych do realizacji cykli kontrolnych;
- ocena kontroli prowadzonych przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska;
- zapewnienie aktualnych wzorów dokumentów umieszczanych w Informatycznym Systemie Kontroli (ISK);
- nadzór nad wprowadzaniem przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska (wioś) danych do ISK;
- udzielanie wsparcia merytorycznego pracownikom wioś;
- przygotowanie, w zakresie merytorycznym, szkoleń dla pracowników wioś.
W uzasadnionych przypadkach podczas kontroli w terenie, mogą być prowadzone pomiary hałasu, zgodnie z metodyką referencyjną określoną w załączniku nr 7 lub 8 do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 grudnia 2020 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji. Badania te przeprowadzane są przez Centralne Laboratorium Badawcze (CLB) funkcjonujące w strukturze Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, na zlecenie wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.