Statut
STATUT
Granicznej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Gdyni
§1
Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gdyni, zwana dalej „Graniczną Stacją”, działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego statutu.
§2
2.1 Graniczna Stacja jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567) finansowanym z budżetu państwa.
2.2 Uprawnienia podmiotu tworzącego w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej w stosunku do Granicznej Stacji posiada Główny Inspektor Sanitarny.
§ 3
3.1 Siedzibą Granicznej Stacji jest Gdynia.
3.2 Graniczna Stacja działa na obszarze właściwości Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni.
3.3 Graniczna Stacja może tworzyć punkty granicznej kontroli sanitarno-epidemiologicznej jako komórki organizacyjne Granicznej Stacji.
§ 4
Działalnością Granicznej Stacji kieruje Państwowy Graniczny Inspektor Sanitarny w Gdyni, który jest jednocześnie dyrektorem Granicznej Stacji.
§ 5
Graniczna Stacja jest jednostką budżetową, której kierownik jest dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa.
§ 6
6.1 Graniczna Stacja jest jednostką organizacyjną zapewniającą realizację ustawowych celów i zadań Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni, na obszarze jego działania, w tym w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami:
1) zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
2) zdrowotnymi żywności, żywienia oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
3) higieny pracy;
4) higieny środowiska;
5) higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu;
6) higieniczno-sanitarnymi jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne – mając w szczególności na względzie utrzymanie szczelnej bariery sanitarnej na granicy Rzeczypospolitej Polskiej i zewnętrznej granicy Unii Europejskiej w celu ochrony zdrowia ludzkiego.
6. 2. Zadania, o których mowa w ust. 1, w szczególności realizowane są w formie:
1) sprawowania nadzoru przeciwepidemicznego na granicy poprzez:
a) obserwację i monitorowanie zagrożeń zdrowotnych na świecie,
b) kontrolę sanitarno-epidemiologiczną na przejściach granicznych nad międzynarodowym i wewnątrzwspólnotowym ruchem pasażerskim,
c) koordynację działań higieniczno-sanitarnych mających na celu zapobieganie wystąpieniu nadzwyczajnych zagrożeń, szczególnie biologicznych oraz minimalizację ich negatywnych skutków dla zdrowia publicznego,
d) udzielanie poradnictwa w zakresie spraw sanitarno-epidemiologicznych członkom załóg oraz pasażerom w środkach transportu;
2) przeprowadzania granicznych kontroli sanitarnych towarów, wymienionych w ust. 1 pkt 2 i podlegających kontroli granicznej;
3) sprawowania bieżącego nadzoru sanitarnego nad zakładami żywności i żywienia zlokalizowanymi na obszarze działania Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni — w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia;
4) sprawowania nadzoru nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy;
5) kontroli przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące higieny środowiska, wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi;
6) nadzoru nad stanem sanitarnym przejść granicznych oraz higienicznymi warunkami transportu osobowego i towarowego w ruchu międzynarodowym;
7) kontroli obrotu substancjami chemicznymi i ich mieszaninami oraz produktami biobójczymi i substancjami czynnymi mogącymi stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub bezpieczeństwa;
8) kontroli obrotu prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3;
9) uczestniczenia w dopuszczaniu do użytku obiektów;
10) pobierania do badań próbek środków spożywczych i innych substancji, produktów, materiałów oraz wyrobów w ramach kontroli granicznej oraz bieżącego nadzoru;
11) wydawania certyfikatów i innych dokumentów określonych ustawodawstwem krajowym, unijnym lub wynikającym z Międzynarodowych Konwencji;
12) wydawania decyzji i postanowień oraz wykonywania innych czynności w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego i egzekucyjnego;
13) współpracy z organami kontroli granicznej, instytucjami rządowymi i samorządowymi oraz współpracy z organami nadzoru sanitarnego państw członkowskich Unii Europejskiej i organizacjami międzynarodowymi;
14) opracowywania planów pracy oraz sprawozdań z działalności Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Gdyni;
15) przygotowywania informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego granicy oraz innych wystąpień dla potrzeb Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
§ 7
Graniczna Stacja może prowadzić niewyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą między innymi na świadczeniu usług, a uzyskane z niej dochody stanowią dochody budżetu państwa
§ 8
8.1 W skład Granicznej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) Oddział Nadzoru Sanitarnego;
2) Oddział Ekonomiczny i Administracyjny;
3) Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Systemu Jakości;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
6) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej i Obrony Cywilnej.
8.2 Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni.