W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek do wojewody o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz złożyć za pośrednictwem konsula, we właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Dokumenty możesz złożyć osobiście lub przesłać je pocztą. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę umów się za pomocą adresu e-mail:

Nowe Delhi: nowedelhi.konsul@msz.gov.pl

Mumbaj: mumbaj.konsul@msz.gov.pl

 

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
  2. dokumenty istotne dla ustalenia posiadania obywatelstwa polskiego, w szczególności akty stanu cywilnego oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Twoich rodziców/dziadków (akt urodzenia, małżeństwa, metryka chrztu, kopie polskich dokumentów rodziców lub dziadków itp.). W przypadku zmiany nazwiska – kopia dokumentów potwierdzających ten fakt (akt małżeństwa, akt zmiany imienia lub nazwiska, itp.),
  3. oryginał aktualnego dokumentu tożsamości wraz ze stronami zawierającymi adnotacje urzędowe (do wglądu),
  4. jeśli urodziłeś się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – musisz przedstawić pełny akt urodzenia zawierający nazwiska rodziców,
  5. akt stanu cywilnego stwierdzający Twój stan cywilny (akt zawarcia małżeństwa, dokument rozwodowy lub akt zgonu współmałżonka).

Pamiętaj, że:

  • wniosek wypełnia się wyłącznie w języku polskim,
  • kopie dokumentów muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałami przez konsula,
  • wszystkie dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
  • w przypadku niektórych dokumentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej zamiast tłumaczenia można dołączyć wielojęzyczny standardowy formularz wydany przez urząd zagraniczny na podstawie rozporządzenia 2016/1191,
  • dokumenty pochodzące z krajów UE i nieobjęte zakresem rozporządzenia 2016/1191 powinny zostać opatrzone klauzulą apostille,
  • dokumenty pochodzące spoza UE powinny zostać opatrzone klauzulą apostille :
    – w przypadku krajów będących stronami Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. albo zostać zalegalizowane przez polskiego konsula,
    – w przypadku pozostałych krajów.
Ile zapłacisz?

Informacje znajdziesz w zakładce opłaty konsularne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do właściwego wojewody.

Jak odbierzesz dokumenty?

Dokumenty możesz odebrać osobiście. Konsul może także przesłać dokumenty na wskazany przez Ciebie adres – omów tę kwestię podczas składania wniosku.

Jak możesz się odwołać?

Możesz złożyć odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Najczęściej zadawane pytania

Jak mogę potwierdzić, że mam polskie obywatelstwo?

Dokumentem potwierdzającym posiadanie obywatelstwa polskiego jest ważny polski paszport lub dowód osobisty. Jeśli nie masz dokumentów potwierdzających obywatelstwo polskie albo Twoje dane osobowe i obywatelstwo nie mogą zostać ustalone, możesz uzyskać potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego lub jego utraty. 

{"register":{"columns":[]}}